Reklamefolkenes slagord

- Venstre er et søtt, smått og stakkarslig parti. Derfor fortjener de et ærlig, selvutslettende slagord, sier Paal Tarjei Aasheim i reklamebyrået JBR. Han foreslår at Venstre skal gå inn i valgkampen med følgende slagord: «Spede spira lyt få vera».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter Dagbladets reportasje tidligere denne uka om valgkampens håpløse slagord, ba Dagbladet sju reklamebyråer om å lage gode slagord for de politiske partiene. Med en frist på tre timer gikk de i gang med den svært uhøytidelige hjelpeaksjonen - helt gratis.

Paal Tarjei Aasheim, som leder reklameprisutdelingen Gullfisken hvert år, er usikker på om partiene har bruk for reklamebransjen. Likevel tok han oppdraget på strak arm og brukte et kvarter på å minnes Einar Skjæraasens strofe.

- Lille, søte Venstre

- «Et enklere Norge» er for så vidt et fint budskap, men vi har valgt en annen vinkel. Venstre er et lite parti som vaker ved sperregrensa, og håper på å bli stort nok til å splittes igjen. Jeg tenker: Lille, søte venstre som alltid mener noe riktig. Vårt slagord er veldig norsk og grønt. Det ber om å få overleve. Venstre er et søtt, smått og litt stakkarslig parti. Derfor et ærlig, selvutslettende slagord:

Venstre - Spede spira lyt få vera

- Mye dårligere enn vårt eget. Jeg har større sans for begrunnelsen enn for slagordet, sier parlamentarisk leder i Venstre, Gunnar Kvassheim.

Fra himmelen

Odd Einar Hennøy, Dinamo, har tatt for seg KrF:

KrF - En stemme fra himmelen

- Ha, ha, de overvurderer nok KrF, men takk for tipset. Humoristisk, men politisk er det i tåkeheimen, sier Dag Ivar Belck-Olsen, informasjonssjef i Kristelig Folkeparti.

Dagmar Kollstrøm, Virtual Garden, har brynt seg på Senterpartiet:

Senterpartiet - Distriktene blir ikke helt det samme uten

- Høres godt ut. Men det fokuseres sterkt på oss som et distriktsparti og glemmer at vår politikk er god for byene også, sier Oddvar Igland, assisterende generalsekretær i Senterpartiet.

Sp får imidlertid skryt for slagordet sitt: «Ta hele Norge i bruk». Ironisk nok har de selv ikke bestemt seg for om de vil bruke det i høstens valgkamp.

Henrik Sander og Stig Bjølbakk, Leo Burnett, mener Frp bør mene følgende:

Frp - Vi mener det DU mener

- Latterlig. Dette må være laget av folk som ikke har noe sympati for oss, sier Finn Egil Holm, informasjonssjef i Fremskrittspartiet.

Håkon Rakeng og Hanne Cecilie Sporsheim, Publicis, har sett på SV:

SV - gjør noe med forskjellene!

- Vårt eget «Del godene» er bedre fordi det er tydeligere. De får en treer på terningen tilbake, sier SV-leder Kristin Halvorsen.

Høyre får hjelp av Sverre Hytten, La Familia:

Ta til Høyre ved neste valg

- Det var et ålreit slagord, men det bærer preg av at det er en mann som har laget det: Typisk bilspråk. Men takk for bidraget! sier Per-Kristian Foss, parlamentarisk nestleder i Høyre.

Sist ut er Ole Gunnar Strand, Myres, på vegne av Ap:

Arbeiderpartiet - Velferd, arbeid, utdanning

- De samme begrepene som vi bruker, men jeg synes vårt sier noe mer, sier Ap's nestleder Hill-Martha Solberg.

<B>PARTIHJELPER:</B> - Slagord blir lett bare dekor på valgbodene, sier Paal Tarjei Aasheim.