Reklameforbud mot brystoperasjoner

Helsetilsynet vil forby før- og etterbilder som plastiske kirurger reklamerer med.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): På nettsteder og i avisannonser reklameres det for flate mager og store bryster. Nå vil Helsetilsynet stanse denne formen for markedsføring og ber helseminister Dagfinn Høybråten ta affære.

I rapporten Kosmetiske kirurgiske inngrep i Norge, som Statens helsetilsyn nylig publiserte gjennomgås, dagens praksis med markedsføring av blant annet brystforstørrelser, fettsuging, ansiktsløfting og øye- og nesekirurgi.

Ingen vanlig vare

Konklusjonen er at mange tilbydere av plastikkirurgi bryter loven om markedsføring av helsetjenester, spesielt på internett.

- Dette er ikke vanlige varer. Vi må se det i det perspektivet, sier assisterende helsedirektør Geir Sverre Braut til Dagsavisen.

Han mener det er behov for et klarere regelverk enn dagens helsepersonellov som regulerer markedsføringen. Det er spesielt bruken av før- og etterbilder som tilsynet reagerer på.

- Jeg mener at de virkemidlene og reklametekniske framgangsmåtene de bruker, bryter med det som er vanlig akseptert innenfor helsesektoren, sier Braut til Dagsavisen.

Syndes på nett

Tanken om å gjøre regelverket klarere og bedre støttes av Norsk plastikkirurgisk forening.

- Vi har brukt noen år i vår forening på bevisstgjøring av folk. Annonseringen har endret seg ganske drastisk de senere årene. Dette med før- og etterbilder henger nok igjen på nettsidene, sier Knut Skolleberg som leder foreningen til Dagsavisen.

Helsedepartementet skal nå vurdere forslagene Helsetilsynet ramser opp i rapporten. Andre land har klarere regelverk, og det kan nå bli innført i Norge.

<B>LOVENDRING:</B> Annonser av denne typen ønsker Helsetilsynet debatt om er ulovlig. Nettsidene til Plastikkirurgisk Institutt inneholder mye konkret informasjon og noen få bilder. Helsetilsynet har ikke påpekt at disse bildene er ulovlige.
FØR OG ETTER:</B> Tilsynet mener kosmetiske inngrep ikke kan kalles varer i ordinær forstand. Derfor bør også markedsføringsreglene være strengere enn i dag. Helsetilsynet har ikke påpekt at disse bildene er ulovlige.