Reklameforbud: Godteri-, brus- og hurtigmatselskaper liker forslaget om reklameforbud svært dårlig. Foto: AP Photo/Matthew Mead/NTBSCANPIX
Reklameforbud: Godteri-, brus- og hurtigmatselskaper liker forslaget om reklameforbud svært dårlig. Foto: AP Photo/Matthew Mead/NTBSCANPIXVis mer

Reklameforbud sables ned av bransjen

Amerikanske storselskaper liker ikke norges reklameforbud-forslag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver femte åtteåring er overvektig eller lider av fedme, og barn har hatt en jevn vektøkning de siste 30 årene. Helsemyndighetene er bekymret for barn og unges helse.

Amerikanske storselskaper kaster seg inn i kampen mot å forby markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge i Norge.

Som et mottiltak foreslo Helse- og omsorgsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i juni at det bør bli forbudt å markedsføre usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.

Godteri-, brus- og hurtigmatselskaper liker forslaget svært dårlig. De mener selvregulering fungerer godt nok, og at et forbud vil være konkurransevridende, en urimelig inngripen og umulig å håndheve.

Dypt bekymret Nå har også amerikanske handelsinteresser gjennom sin avdeling i Norge (American chamber of commerce) gitt uttrykk for sin mening. I en høringsuttalelse uttrykker de «dyp bekymring» på vegne av sine medlemmer og for de generelle handelsrelasjoner mellom Norge og USA.

- Med respekt å melde vil vi foreslå at forslaget, i sin nåværende form, trekkes tilbake eller utsettes til et bedre og mer realistisk alternativ er på plass, skriver administrerende direktør Jason Turflinger.

- Virkelighetsfjernt Flere kjente merkenavn forsøker å få Helsedepartementet til å skrinlegge planene. McDonald's Norge mener departementet bruker virkelighetsfjerne og upassende metoder for å fastslå hva slags mat og drikke som skal omfattes.

Sjokoladeprodusenten Mars viser til at bransjen selv har sluttet opp om markedsføringsløfter i en rekke land, og at omfanget den innstrammingen som foreslås, er overdrevet. Coca-Cola tar til ordet for et samarbeid mellom bransjen og myndighetene for å styrke selvreguleringsordningen.

- Vår bransje bør i større grad ses som en del av løsningen, heller enn som kjernen av problemet, skriver Coca-Cola Enterprises Norge.

Mat- og drikkevarebransjen i Norge er heller ikke nådige. NHO Mat og Drikke mener forslaget er lite egnet til å nå målene om å redusere overvekt og fedme, og at det vil ramme hele verdikjeden for mat. Også LO er bekymret for konsekvensene.

- Det er viktig at en ny forskrift ikke blir en generell innstramning av all markedsføring av usunn mat og drikke, heter det i deres høringsuttalelse.

Omfavnes av Helse-Norge Forslaget får samtidig en varm mottakelse i Helse-Norge, og støttest av en rekke etater og organisasjoner.

- Livsstilssykdommer blir et større og større problem, utviklingen går i gal retning. Det er viktig å etablere gode vaner fra man er ung, og vi mener det kan være et viktig virkemiddel å hindre at barn og unge utsettes for reklame, sier president Hege Gjessing i Legeforeningen til NTB.

Gjessing trekker linjer tilbake til folkehelsearbeid og forbudet som i sin tid ble innført mot sigarettreklame. I dag oppfattes det som uproblematisk.

- Det er ikke produktet som skal fjernes, det er markedsføringen som bør begrenses. Og vi vet at barn og unge er en lettpåvirkelig gruppe, sier hun.

- Vår tids største helseproblem Markedsføring av godterier omfatter alt fra gaver, kuponger, rabatter, samleobjekter og leker som appellerer til barn og som dermed er med på å presse opp inntaket av sukker, skriver Legeforeningen i sin uttalelse.

Gjessing sier fedme er blitt vår tids største helseproblem, og mener reklameforbud kan være et godt sted å begynne. Forbudet må også følges opp av andre helsefremmende tiltak, understreker hun.

Forbrukerombud Gry Nergård synes også forbud er en god idé.

- Gjennom mitt tilsyn med reklame har jeg gjennom flere år lagt merke til at usunn mat og drikke markedsføres i betydelig omfang i tilknytning til TV-programmer som mange barn ser på, og at det benyttes markedsføringsteknikker som for eksempel lokkevarer og konkurranser som forsterker effekten, skriver Nergård. Hun mener selvregulering blir for svakt virkemiddel som har vist seg å være lite effektivt.

(NTB)