Reklamefri sone

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • En undersøkelse iverksatt av Nordisk Ministerråd viser at sju av ti norske skoler har fått tilbud om sponsing. Nesten alle skolene tok imot tilbudet. De vanligste produktene er sikkerhetsutstyr og hjelmer, men nesten 20 prosent av skolene mottok tilbud om programvare til datamaskiner. Verken lærerorganisasjonene eller Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) har tatt opp fenomenet til bred drøfting, fordi omfanget hittil ikke har vært kjent.
  • Gleden over milde gaver har selvsagt sammenheng med at offentlige skoler drives på et økonomisk lavbluss. Kommunepolitikere vil av natur fristes av muligheten til å spare utgifter. Det samme vil skoleledere på den enkelte skole. Desto viktigere er det at lærerorganisasjonene kommer på banen og driver etisk røkt blant medlemmene. I den grad skolen skal være en markedsplass, bør det være for kunnskaper og holdninger, ikke merkevarer.