REKLAME: Konsernsjef Ståle Schjærven (i midten) tror på bra vekst i 2017. Her med (f.v.) kommunikajsons- og HR-direktør Ditleif M. Jacobsen, Schærven Reklamebyrå-sjef Anders Waage, Empefire-sjef Ben Christensen og Marius Damsleth, leder mediebyrået Re:Media.
REKLAME: Konsernsjef Ståle Schjærven (i midten) tror på bra vekst i 2017. Her med (f.v.) kommunikajsons- og HR-direktør Ditleif M. Jacobsen, Schærven Reklamebyrå-sjef Anders Waage, Empefire-sjef Ben Christensen og Marius Damsleth, leder mediebyrået Re:Media.Vis mer

Reklameprodusent bikket 200 millioner

Reklamekonsernet Schjærven vokser kraftig. Veksten har krevd investeringer som tærer på resultatet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Da jeg startet i Schjærven i 2013 var vi 90 medarbeidere. Nå er vi totalt 196 i gruppen, sier Anders Waage, som leder Schjærven Reklamebyrå.

Høsten 2014 ble datterselskapet Empefire etablert og året etter fulgte Schjærven Pilot samt to filmselskaper, Empefire Film og Clockwork. De kommer i tillegg til datterselskapet Schjærven Film.

- Våre tre filmselskaper produserte til sammen 2.773 unike filmer i fjor. Vi er Norges største produsent av reklamefilmer, sier Ditlef M. Jacobsen til Finansavisen, direktør for kommunikasjon og HR i Schjærven.

Høye investeringer

Schjærven var i en årrekke et av landets desidert mest lønnsomme kommunikasjonshus, med driftsmarginer på rundt 25 prosent. Konsernet har vokst kraftig de seneste årene. Fjoråret ble avsluttet med et driftsresultat på 7,6 millioner kroner av en byråinntekt på 205 millioner. Det gir en driftsmargin på 3,7 prosent.

- Vi har i løpet av de siste årene etablert flere nye selskaper og hatt en sterk vekst i antall ansatte og omsetning. Dette krever investeringer. Vi leverer nå et mye bredere spekter av tjenester. Konkurransen i markedet er knallhard, og dette har ført til press på marginene, sier konsernsjef Ståle Schjærven til Finansavisen.

205 millioner

Blant Schjærven-konsernets største kunder kan nevnes XXL, Power (tidligere Expert), Get, Optimera og Bohus. I løpet av fjoråret føyet Block Watne, Hyundai, Instabank, Norema og Kirkens Nødhjelp seg til kundelisten. Konsernets topplinje økte med hele 27 prosent til 205 millioner kroner i fjor.

- Vi hadde vekst i samtlige selskaper. Økningen skyldes en kombinasjon av nye kunder og økt aktivitet på eksisterende kunder. Mange av våre oppdragsgivere er i dag kunder i flere Schjærven-selskaper, sier Schjærven til Finansavisen.

- Vi budsjetter offensivt i 2017. Jeg tror vi får en bra vekst også i år, og vi har som mål å heve resultatet i konsernet, sier Schjærven.

Andre økonominyheter:

Spår prishopp i boligmarkedet om et halvt år
Etter Fredriksens inntog har XXL stupt 25 prosent