Reklameradio vil sko seg på streiken

- En streik kan gi flere lyttere og nye annonsører. Det er spennende for oss, sier P4s salgsdirektør Trond Killingstad. Radio 1 tilbyr «streikerabatt» på ti prosent for å kapre annonsører når avisene er i streik. - Useriøst, sier Norsk Journalistlag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salgsdirektør Trond Killingstad i P4 håper at streiken i avis-Norge skal gi hans radiokanal en ekstragevinst, skriver nettstedet Kampanje. Nå trår han til for å kapre annonsekroner fra papiravisene.

- Annonsørene kan komme til et glitrende riksdekkende annonsemedium. P4 har aldri vært større. Det er en gylden anledning til å gå fra avis til radioreklame, sier Killingstad til Kampanje.

Han oppgir å ha sympati for journalistene som streiker.

- Men vi kan ikke stenge butikken av den grunn, sier Killingstad.

Radio 1 tilbyr like så godt en «streikerabatt» på ti prosent. Konstituert salgsdirektør Arne Aarnes håper på en lang streik.

- Jo lenger den blir, dess bedre vil det være for omsetningen i Radio 1. Vi håper på den annen side at det ikke får dramatiske konsekvenser for enkeltpersoner som blir berørt, sier han til Kampanje.

NJ: - Useriøst

Norsk Journalistlags nestleder Ann-Margit Austenå uttrykker forståelse for at annonsørene søker seg til andre medier når avisene ikke kommer ut, men reagerer på uttalelsene fra salgsdirektørene i P4 og Radio 1.

- Jeg synes ikke det er noen god eller seriøs holdning å untytte en lovlig konflikt. Å gå ut med en egen streikerabatt er useriøst, sier hun til Dagbladet.no.

Taper millioner

Schibsted, som eier Aftenposten, VG og har store eierandeler i flere viktige regionsaviser, regner med å tape store beløp på streiken.

- Det er mange faktorer som slår ut her, det er vanskelig å forskuttere det. Vi snakker vel om et tap som fort kan ligge i størrelsesorden fire til syv millioner kroner avhengig av hvordan det slår ut, sier direktør Trond Berger i Schibsted til Reuters.

Konsernets store melkeku VG kommer ikke ut, hverken på papir eller nett. Aftenposten vurderer å gi ut en ren annonseutgave, mens konsernets gratisavis Avis1 kommer ut som vanlig. Der er journalistene ikke tatt ut i streik.

Stavanger Aftenblad, som er delvis eid av Schibsted, vil også komme ut, men i amputert utgave. Avisas redaktør Jens Barland satser på annonser, tegneserier, debattstoff og «litt til», men innrømmer at det blir tynt.

- Vi er varsomme med tanke på hva slags stoff vi skal benytte, men vi har et samfunnsansvar, og skal ut med avisen, sier Barland til TV 2s morgen-nyheter

Dagbladet taper millioner

Dagbladets ledelse regner med store tap på grunn av streiken, og beklager at partene ikke kom fram til en løsning.

- Jeg har ikke tallene klare og mulige resultater av permitteringer, men det er snakk om over én million kroner daglig, sier Cato Hellesjø, administrerende direktør i Dagbladet, til Kampanje.