Reklamerer i verdensrommet

Du må grave dypt i lomma for å få råd til å hoppe på tilbudet fra den canadiske romstasjonen CSA. De tilbyr annonseplass på en romstasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Canadian Space Agency (CSA) trenger penger til forskning, og går nye veier for å hente inntekter. Det norske reklametidsskriftet Kreativt Forum siterer AdAge.com på at romfartsorganisasjonen vil tilby vanlige selskaper å kjøpe heller orginal reklameplass.

CSA vil tilby annonsører en mulighet til å profilere merkenavnet sitt på romstasjonen International Space Station (ISS), som går i bane rundt jorda. Stajonen er under bygging omtrent 400 kilometer over jorda.

Ikke billig

CSA ønsker nemlig å selge halvparten av sin del av ISS til markedsføringsformål. I utgangspunktet tilbys 5 kvadratmeter reklameplass til hver enkelt annonsør eller sponsor som på forhånd må godkjennes av den canadiske regjeringen.

Prisen er foreløpig ikke helt fastslått, men det blir ikke billig å ha navnet sitt blant stjernene. Astronautene tar 15 000 dollar i timen for installasjonsarbeidet, og i tillegg kommer transporten til og fra romstasjonen.

Det utradisjonelle markedsføringsprosjektet møter imidlertid skepsis. David Harrison leder ett av Canadas mest anerkjente mediebyrå. Harrison berømmer CSA for å være nytenkende, men undres hvordan de skal dra inntekter.

- Det gjenstår å se hvorvidt de som ser etter muligheter er der. Jeg tror ikke noen vil betale kun for prestisjen, sier han til AdAge.Les hele AdAge's artikkel.

Les hele Kreativt Forums artikkel.