Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Reklamerte for tipping på tv

Mens han var styremedlem i Norsk Tippings datterselskap. Nå trekker han seg fra styret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Dan Børge Akerø ga verdifull oppmerksomhet til Norsk Tipping i

NRK-programmet «Kjempesjansen». Samtidig var han styremedlem i tippeselskapets datterselskap Fabelaktiv.

Nå har han trukket seg fra styret.

Det skjedde etter at Dagbladet konfronterte NRK med hans dobbeltrolle.

Hvert år siden 2002 har Dan Børge Akerø ledet Idrettsgallaen på Hamar. Kåringen av årets største idrettsnavn arrangeres på Hamar av Norsk Tpping, NRK og Idrettsforbundet.

Samtidig sitter han som styremedlem i Norsk Tippings heleide datterselskap Fabelaktiv.

«Gi drømmen en sjanse»

Men Akerøs nære og gode forhold til Norsk Tipping kom også fram rett før det ble avgjort hvem som vant det populære tv-programmet «Kjempesjansen» i november i fjor.

SNAKKET OM TIPPING PÅ KJEMPESJANSEN: Under finalen i TV-showet Kjempesjansen i november i fjor omtalte Dan Børge Akerø Norsk Tipping i rosende ordelag. Her sammen med Kjempesjansen-vinner Alexander Rybak og kulturminister Trond Giske. Foto: HEIKO JUNGE/SCANPIX
SNAKKET OM TIPPING PÅ KJEMPESJANSEN: Under finalen i TV-showet Kjempesjansen i november i fjor omtalte Dan Børge Akerø Norsk Tipping i rosende ordelag. Her sammen med Kjempesjansen-vinner Alexander Rybak og kulturminister Trond Giske. Foto: HEIKO JUNGE/SCANPIX Vis mer

Mot slutten av sendingen ble 732 000 seere vitne til denne replikkvekslingen:

– Vi hadde ikke fått til dette økonomisk, hadde det ikke vært stor hjelp fra to institusjoner, bedrifter eller hva vi skal kalle dem, sier Akerø.

Inn på scenen kom sponsorsjef Jacob Lund i DnB NOR og kommunikasjonsdirektør Per Jakob Svenkerud i Norsk Tipping.

– Til sammen bruker vi to millioner kroner i rene premier til å støtte dette her. Peer Jakob Svenkerud fra Norsk Tipping – dere skal jo gjøre det her egentlig, og dere har jo en sånn slogan som heter «Gi drømmen en sjanse».

Og Svenkerud fortsetter:

– Og da kan vi jo hjelpe til å gi drømmen en kjempesjanse her. Så dette er veldig morsomt for oss å være med på. Og nå er det slik, da, Dan Børge, som du vet, at halvparten av overskuddet til Norsk Tipping, det går jo til kultur, så dette passer veldig bra for oss.

Se 2006-sendingen her. (Det omtalte innslaget kommer 01.22.50 minutter ut i sendingen).

Fortjener applaus

Dette var ikke første gang Norsk Tipping kunne sole seg i rosende omtale fra mannen de selv har på lønningslista. Dan Børge Akerø får 30 000 kroner i året i styrehonorar i Fabelaktiv.

29. november 2003 satt 1,15 millioner nordmenn benket foran tv-skjermene. Seerne ventet spent på hvem som skulle vinne den aller første finalen i «Kjempesjansen». Catharina Chen, Charlotte Filberg og Rein Alexander var finalister, men først skulle Dan Børge Akerø henvende seg til to menn i dress.

– Jeg vil også si at vi har våre samarbeidspartnere her, som har altså bidratt med flere millioner kroner. Vi har delt ut 1,5 millioner i rene premier, takket være dere – Reidar Nordby fra Norsk Tipping og Jarl Veggan fra Den Norske Bank. De fortjener en applaus.

Etter å ha fått et raust tilbud om å bli kunde i DnB, henvender Akerø seg til sin styrekollega i Fabelaktiv, tippedirektør Reidar Nordby jr.

– Tippinga og Lotto-delen av det er jo kulturrettet, så dette er kanskje midt i blinken for dere, sier han og ser på Nordby.

– Hele tippinga er rettet mot kultur og mot idrett, og nettopp det med både utvikling av talenter, prestasjoner, ja, det er jo det vi er til for, svarer Nordby.

Så finner Dan Børge Akerø igjen fram reklamemetaforen:

– Dere er med på at disse skal få realisert sine drømmer, er det ikke det det heter i Lottoreklamen? spør han.

– Det er akkurat det det heter, å gi drømmen en sjanse, svarer Nordby.

Se 2003-sendingen her. (Det omtalte innslaget kommer 01.18.10 minutter ut i sendingen).

Trekker seg

Dagbladet konfronterte NRKs underholdningssjef Tordis Aavatsmark med Akerøs dobbeltrolle torsdag før jul. Dagen etter meldte Akerø fra til Fabelaktivs nye styreleder Axel Krogvig at han trekker seg fra styrevervet.

– Etter sju år i styret og noen og førti turer til Hamar sier jeg stopp nå, sier Akerø til Dagbladet.

Han avviser at beslutningen om å trekke seg har noe med Dagbladets interesse for saken.

Før han trakk seg fra tippestyret, svarte han dette på en e-post fra Dagbladet: «Jeg er ikke ansatt i NRK. Jeg har en kontrakt med NRK om programledelse og programutvikling. Andre engasjement, styreverv etc. er godkjent av NRK i overensstemmelse med kontrakten».

Han avviste også at han hadde noe som helst med NRKs sponsorkontrakter å gjøre.

Bestemmer selv

Ifølge underholdningssjef Tordis Aavatsmark i NRK, er ikke Akerøs rolle i Norsk Tipping relevant i forhold til hans rolle som NRK-programleder i et program som sponses av Norsk Tipping.

– Norsk Tipping og DnB NOR var sponsorer for «Kjempesjansen» – herunder gjennom finansiering av premiene. I slike tilfeller er det vanlig og naturlig at premiegiverne selv får lov til å presentere/utdele premiene – og, ja, dette er selvfølgelig avtalt. Det er imidlertid NRKs redaktører som bestemmer nærmere hvordan dette gjennomføres. Akerø er ikke redaktør, skriver hun i en e-post.

Hun er godt fornøyd med programmet og med måten Akerø presenterte tippeselskapet på. I en sms til Dagbladet sier hun at hun ble informert av Akerø om at han hadde trukket seg fra Fabelaktiv-styret.

- Hinsides

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund berømmer Dan Børge Akerøs beslutning om å si fra seg styrevervet.

–At han trekker seg betyr at han og NRK ser at dette er et problem. Det bør han bare ha honnør for, sier han.

Kokkvold understreker at mediene, som selv er raskt ute med å påpeke andres dobbeltroller, må være på vakt i forhold til dobbeltroller i egne rekker.

– I pressens etiske retningslinjer, Vær Varsom Plakaten, står det at pressen må verne sin integritet, og det advares også mot oppdrag som kan skape interessekonflikter, sier han.

Medieprofessor Sigurd Allern mener NRKs underholdningsavdeling driver utenfor journalistiske normer og regler.

– Dette er hinsides journalistikk. NRKs underholdningsavdeling har for lengst sluttet å bry seg med Vær Varsom Plakaten, sier han.

Bedre enn reklame
Tove Hennie i mediebyrået Vizeum beregner at DnB NOR og Norsk Tippings «Kjempesjansen»-opptreden ville kostet omtrent 360?000 kroner, omregnet til reklamepris.

– Norsk Tipping og DnB NOR får her på oppfordring fra programlederen snakke varmt om sine selskap, og innslaget har derfor en minst like høy reklameverdi som tradisjonell kjøpt tv-reklame, sier Hennie til Dagbladet.

Hennie anslår den totale reklameverdien av innslaget til rundt 600 000 kroner.

I en e-post til Dagbladet skriver Peer Jacob Svenkerud, informasjonsjef i Norsk Tipping, at det er svært viktig for Norsk Tipping å vise sin tilknytning til norsk idrett og kultur.

Norsk Tipping ble kontaktet av underholdningsavdelingen i NRK med forespørsel om vi var interessert i et slikt sponsorat, og takket ja.

Leder igjen

Det er Norsk Tipping, Norges Idrettsforbund og NRK som arrangerer Idrettsgallaen i Vikingskipet på Hamar. Norges største idrettshelter er blitt hedret for innsatsen i året som gikk, eller for det de har fått til gjennom en karriere.

Sendingen produseres av NRK, men med bistand fra Fabelaktiv. Og jobben som programleder er trofast blitt gitt til Dan Børge Akerø, som har sittet i styret til Norsk Tippings eget tv-produksjonsselskap.

5. januar leder han showet på nytt.

– Det er til enhver tid NRKs redaktørers, i dette tilfelle min, beslutning hvem som er programledere. Akerø er foretrukket rett og slett fordi han er den vi mener er den beste programlederen for Idrettsgallaen, sier Tordis Aavatsmark.

Norsk Tipping avviser også at andre enn NRK har besluttet hvem som skal være programleder.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media