Rekord-misnøye med meklerne

Aldri har kundene vært mer misfornøyde med landets meklere. Antall klager er mangedoblet det siste året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tempoet er høyt i landets meklerhus. For høyt, skal vi tro de mange klagene. Stressede og slurvete aksjemeklere påførte i fjor meklerhusene om lag 40 millioner kroner i tap.

I tillegg kommer bunken med klager som ennå ikke er behandlet.

- Meklerne gjennomfører en halv million handler i året, de fleste av dem over telefon. Da er det fort gjort både å høre og gjøre feil, sier Per Broch Mathisen, administrerende direktør i Norges Fondsmeglerforbund.

Forbundets etiske råd mottok i fjor 23 klager, like mange som i rådets tiårige historie til sammen. I tillegg tok rådet etter eget initiativ opp ni saker.

Likevel avviser Broch Mathisen at klagestormen skyldes at meklerne har blitt dårligere til å gjøre jobben sin.

De misfornøyde kundene er neppe like sikre på det. De klager på meklere som ikke følger ordre, meklere som slurver, og meklere som selger for billig og kjøper for dyrt. Mange av kundene får medhold, men langt fra alle. Ofte står påstand mot påstand.