Tyfonen Hagibis

Rekord-tyfon treffer Tokyo

Venter 13 meter høye bølger og vindkast på over 200 km/t.

FORSMAK: Bølger skapt av Hagibis dundrer inn i en molo i prefekturet Mie sørøst på øya Honshu. Foto: Franck Robichon / EPA / NTB Scanpix
FORSMAK: Bølger skapt av Hagibis dundrer inn i en molo i prefekturet Mie sørøst på øya Honshu. Foto: Franck Robichon / EPA / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Japans sentrale øy Honshu gjør seg klar for å møte tyfonen Hagibis, som ventes å nå land i løpet av lørdagen. En forsmak på den tropiske orkanen er svære bølger som treffer østkysten allerede fredag; ifølge NHK ventes opptil 13 meter høye bølger utenfor kysten lørdag.

I Stor-Tokyo, med sine 38 millioner innbyggere, er det innført nærmest unntakstilstand, med en rekke stengninger i samferdsel, næringsliv og underholdning. Befolkningen oppfordres til å gjennomføre en rekke tiltak, blant annet å hamstre mat og vann.

Myndighetene oppfordrer samtidig folk til å søke ly i tide, og flere sentre for evakuerte er opprettet.

Blant attraksjonene som er stengt i påvente av Hagibis, er Tokyo Disneyland, som lørdag stenger for første gang siden det store jordskjelvet i 2011, som forårsaket Fukushima-katastrofen, skriver Japan Times.

Frykter rekordnedbør

Ifølge det japanske meteorologiske instituttet (JMA) kan orkanen utløse rekordnebør på samme nivå som under Ida-tyfonen i 1958, da jordskred og flom tok livet av 1269 mennesker i Kanto-regionen, som omfatter Tokyo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer