Rekordår for forbrukerklager

Strøm, aviser og mobilbransjen er gjengangere.

Fjoråret ble et rekordår for klager til Forbrukertilsynet, med over 13.000 skriftlige henvendelser.

De fleste klagene på strømbransjen gjaldt telefonsalg og villedende markedsføring. Her kom det inn over 1.500 klager i fjor.

- Mange forbrukere opplever å bli kontaktet av pågående strømselgere som tilbyr abonnement som viser seg å koste mer enn de gir inntrykk av, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet).

- Strøm utgjør en betydelig kostnad for forbrukerne, og dette er et marked vi også vil følge tett i året som kommer, sier hun.

Mange klager også på at de blir oppringt av selgere av aviser eller magasiner, til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg.

I tillegg ergrer mange seg over å motta gratisaviser eller uadressert reklame, tross reservasjon.

(NTB)