MANGE KLAGER:  Så langt i år har antall klager på telefonsalg passert 2.000 hos Forbrukerombudet, skriver Dagens Næringsliv. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix.
MANGE KLAGER: Så langt i år har antall klager på telefonsalg passert 2.000 hos Forbrukerombudet, skriver Dagens Næringsliv. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix.Vis mer

Rekordmange klager på telefonsalg

Halvparten av klagene rettes mot ett selskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Så langt i år har antall klager på telefonsalg passert 2.000 hos Forbrukerombudet, skriver Dagens Næringsliv. Til sammenligning fikk Forbrukerombudet i hele fjor 1.031 klager på telefonsalg. Også i 2011 og 2012 kom det inn rundt tusen klager årlig.

- Telefonsalg har toppet klagestatistikkene våre de siste ti årene, og det ligger an til å bli rekord i år, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Tidligere år skyldtes tre av fire klager oppringninger til folk som har reservert seg mot telefonsalg, men den voldsomme økningen til nå i år skyldes særlig ett selskap - Uno Life, som selger kosttilskudd. Rundt halvparten av klagene i år er rettet mot dette selskapet.

Selskapet har fått en rekordbot på 1,2 millioner kroner av Forbrukerombudet, i tillegg til at styreleder og daglig leder har fått bøter på til sammen 550.000 kroner. De mener de ikke har gjort noe galt og har ikke vedtatt bøtene.

Dagens Næringsliv skriver at de har forsøkt å få tak i ledelsen i Uno-Life, uten å lykkes.

Nesten 2,1 millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene etter at denne muligheten ble innført i 2001.

Blant dem som har benyttet seg av reservasjonsmuligheten har ni av ti også reservert seg mot telefonhenvendelser fra frivillige organisasjoner. Vel halvparten, 56 prosent, har reservert seg mot direkte adressert reklame per post.

(NTB)