Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Rekordmange klager til Forbrukerombudet

Og ni av ti får medhold. IKT-bransjen er verst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Aldri før har så mange klaget til Forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven som i fjor. 7238 klagesaker er 1842 flere enn 2004, og en økning på 33 prosent. I ni av ti saker fikk klageren medhold.

Dette klager vi mest på:

1) Villedende markedsføring - 1.125 saker.

2) Negativt salg - 684 saker.

3) Uanmodet e-post (spam) - 472 saker.

- Det er en klar tendens til økning i klager på negativt salg, hvor man får tilsendt varer som man ikke har bestilt og deretter blir avkrevd penger. Dette forekommer ofte i forbindelse med telefonsalg. Klager på uønsket reklame, spesielt via e-post og mobiltelefon, holder seg høyt. Slik markedsføring er forbudt dersom man ikke først innhenter samtykke fra forbrukeren. Villedende markedsføring, som feil førpris og manglende dokumentasjon for påstander, har vært på topp i årevis, sier informasjonssjef Per Øivind Nielsen i Forbrukerombudet til Dagbladet.no.

Dette er verstingbransjene : 

1) IKT-bransjen

2) Elektronikkbransjen

3) Reiseliv/ transport

4) Helse/ sunnhet

5) Underholdning, spill og lesestoff

IKT-BRANSJEN VERST: Flest forbrukere klager på IKT-bransjen. Foto: Scanpix
IKT-BRANSJEN VERST: Flest forbrukere klager på IKT-bransjen. Foto: Scanpix Vis mer

- Oppfatter dere at klageøkningen skyldes at selgere blir stadig frekkere?

- Det er klart at i den harde konkurransen i markedet fristes enkelte til å tråkke over grensa, sier Per Øyvind Nielsen, som også tror at muligheten til å klage via e-post har ført til at det er blitt lettere å klage. Stadig flere bruker denne muligheten.

Nytt fra 1. januar i fjor var at Forbrukerombudet fører tilsyn med markedsføring av alternativ behandling av sykdom. 70 saker kom inn, og de fleste ble funnet lovstridige. Forbrukerombudet fører også tilsyn med at avtalevilkår i standardkontrakter ikke er urimelige overfor forbrukerne. Typiske eksempler er privatskolekontrakter og mobilkontrakter. Ombudet fikk i fjor blant annet gjennomslag for kravet om maksimum 12 måneders bindingstid på mobilabonnement.

86 prosent av de nye sakene gjaldt klager fra privatpersoner, mens 5 prosent var basert på henvendelser fra næringsdrivende.

Forbrukerombudet skal nå i gang med en kontrollaksjon mot boligbransjen og villedende priser i boligbransjen. Det er et problem at prisantydningen settes for lavt, slik at flere lokkes til visning, ifølge Nielsen.

På Forbrukerombudets nettsider kan du selv lese i lovverket dersom du lurer på om en markedsføring er lovstridig. Du kan klage via et elektronisk skjema.

VILLEDER: Villedende pris i reklamer er det lovbruddet flest klager på.