Rekordsalg av lutefisk

Nordmenn trykker den dissende lutefisken til sitt bryst. For mange er fattigmannskosten blitt favorittmaten i førjulstida. I år når lutefisksalget nye rekorder. Men på julaften sverger de fleste av oss fremdeles til ribbe og pølse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I fjor slukte private husholdninger 640 tonn lutefisk i julemåneden. 1000 tonn gikk unna på restauranter og i storhusholdninger. Men svineribba topper fortsatt statistikken med 3000 tonn. Innen året er omme sluker vi også 2000 tonn pinnekjøtt. Nå spår Eksportutvalget for fisk at konsumet av lutefisk vil øke med nærmere 40 prosent.

- Salget tok av for alvor i fjor. I år startet det enda tidligere enn vanlig, allerede i september, sier Ingebjørg Moe, matfaglig konsulent i Eksportutvalget for fisk.

For den tradisjonelle fattigmannskosten er i skuddet som aldri før. Restaurantene tjener fett på den store interessen.

Eksotisk

Mesterkokken Trond Moi, ferdigmatens og frossenpizzaens hovedfiende, synes det er gledelig at interessen for gamle mattradisjoner blomstrer opp.

- Den voldsomme populariteten er et svar på samfunnsutviklingen og amerikaniseringen. Pinnekjøtt- og lutefiskspising er nærmest blitt eksotisk for oss. Men de markerer samtidig tilhørighet og understreker vår nasjonalfølelse, hevder han.

Mens forbruket av lutefisk i Oslo er klart størst i november, spiser folk på Østre og Vestre Østland mest lutefisk i desember. Det samme gjør folk i Midt Norge. På Vestlandet derimot er interessen for fisk dalene i julemåneden.

- Det henger nok sammen med at vestlendingene spiser mye fisk ellers i året. Da er det nok fristende å prøve noe annet i jula, sier Moe.

Ekstra kilo

For de fleste av oss betyr julemåneden noen ekstra kilo. Vi spiser mer kaker og får i oss mye feit julemat.

- Hva vi spiser mellom jul og nyttår, betyr lite helsemessig. Det er viktigere at folk er bevisste hva de spiser ellers i året, sier Magrete Halvorsen informasjonssjef i Statens ernæringsråd.

Hun oppfordrer likevel folk til å legge inn noen dager hvor man spiser lettere kost. Og vil du prøve noe annet en den feite juleribba i år, er både torsk og kalkun magre alternativer.

Bjørn Mølleskog, markedssjeffor Oslo Hitchalslinjen og Color festival.