Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Rekordsalg av veldedige julegaver

Har blitt en trend, mener de veldedige organisasjonene.

 GI EN GEIT:  I stedet for en hard eller myk presang, kan du kjøpe en geit i julegave til noen som trenger det. Og salget går godt, ifølge Kirkens nødhjelp. Foto: Skjermdump
GI EN GEIT: I stedet for en hard eller myk presang, kan du kjøpe en geit i julegave til noen som trenger det. Og salget går godt, ifølge Kirkens nødhjelp. Foto: Skjermdump Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I fjor opplevde de store veldedige organisasjonene et rush av givervilje etter syklonen på Filippinene.

Salget av de veldedige julegavene som Unicef tilbød, økte med 80 prosent.

I år, nær sagt mot forventningene, ser rekordåret 2013 an til å bli slått. Hos Unicef er årets mest populære julegave varme vinterklær til barn i Syria.

- Vi merker det veldig mot slutten. Det er ikke bare for handelsstanden 22. desember er den beste gavedagen. I går hadde vi vår beste salgsdag noen sinne, sier Truls Brekke, kommunikasjonsrådgiver i Unicef til Dagbladet.

Også hos Kirkens nødhjelp og Redd Barna har årets gavesalg gått forrykende.

Regner med rekord Det var Kirkens nødhjelp som i 2007 var først ute med de såkalte veldedige gavene. Da kunne man kjøpe en geit som gikk en familie i som trengte den på andre siden av jorda. Det kan man også i år.

- Vi regner med å sette rekord i år, sier generalsekretær Anne-Marie Helland til Dagbladet.

Julegavetrend Hun mener veldedige gaver er blitt en trend hos nordmenn. Helland forteller at mange velger å kjøpe veldedige gaver i stedet for en blomsterkvast eller konfekteske.

- Det er voksne som typisk kjøper disse gavene til søsken, men det er mange yngre som kjøper og ønsker seg disse gavene. Det er veldig tøft. Det er kanskje en motreaksjon på det enorme materielle kjøpepresset, sier Helland.

- Opplever fantastisk giverglede Hos Redd Barna har de ikke helt oversikt over hvordan årets jul måler seg mot fjoråret.

- Men hvert år opplever vi en fantastisk stor giverglede i jula, og det utgjør mange millioner. Vår erfaring er at de som trenger en gave i siste liten, gjerne kommer til oss, sier kommunikasjonssjef Line Hegna.

Pågangen merker de, ikke overraskende, fra november og helt fram til julaften.

Gavekort er vinneren Hos Redd Barna er det gavekort som er den mest populære julegaven. Hegna forteller at to tredeler av de som bestiller gavekort, bestiller 10 til 15 om gangen.

- Det er mange bedrifter som velger å gi dette til sine ansatte, men det er også godt voksne som gir til barn og barnebarn, sier kommunikasjonssjefen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media