Rekordsalg for elsykler

- Vi trodde vi ville selge 50–60.000 elsykler i år, men dette tallet vil nok justeres kraftig opp, sier Trond Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

I vekst: Markedet for elsykkel øker. Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen
I vekst: Markedet for elsykkel øker. Foto: Eivind Yggeseth/FinansavisenVis mer

(Finansavisen.no): Med økte bompengeavgifter og avstengte bysentrum flere steder i Norge, har flere funnet frem til sykkelen som transportmiddel. Med det har også elsykkelen på kort tid blitt en favoritt hos mange. I 2018 var 15,4 prosent av alle importerte sykler til Norge elsykler, ifølge estimater fra bransjen. Utsiktene for 2019 er gode:

- Markedet for elsykler boomer. Vi trodde vi ville selge 50–60.000 elsykler i år, men nå ser vi at dette tallet nok vil justeres opp kraftig, sier Trond E. Hansen, adm. direktør i Norsk Sportsbransjeforening, ifølge Finansavisen.

Han kan fortelle at omsetningsfarten inn i sommeren er høy.

- Vi ser at salget inn mot sommeren har økt med 20 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette vil gi en salgsrekord denne sommeren. Signaler fra sportsbransjen er ensartet om dagen: elsykkelsalget vokser voldsomt.

Har økt salget

Bjarne Liseth, kategorisjef for sykkel i butikkjeden Sport 1, opplever også at elsykler er i vinden. Hos kjeden har salget av elsykler økt med 36 prosent sammenlignet med i fjor. Liseth forteller at samtlige kategorier innenfor segmentet av elsykler er i vekst. Han har tro på at salget av elsykler bare vil øke.

- Vi ser blant annet at de som kjøper elsykler blir yngre, samt at flere par kjøper sykler sammen. Dette er en artig utvikling for bransjen og gir gode prognoser for vekst, forteller Liseth til Finansavisen.

Liseth sier at et økt fokus på elsykkel fører til at forbrukere ønsker å investere mer:

- Vi ser at folk nå vil kjøpe sykler med høyere kvalitet. I 2018 var snittprisen på solgte elsykler 27.000 kroner. I år ligger snittprisen foreløpig på 30.000, forteller han, ifølge avisen.

Redder bransjen

Elsykler er de dyreste produktene man får kjøpt innenfor sportsutstyr, medgir Hansen. Økende interesse for elsykler er ifølge ham svært gunstig for sportsbransjen.

- Omsetningen i sportsforretninger har doblet seg de siste ti årene, men inntjeningen på produktene er lavere på grunn av konkurransen. Elsykler redder langt på vei sportsbransjen, som sliter med marginene.

Hansen forteller at den jevne forbrukeren betaler omtrent fire ganger så mye for en elsykkel som en «vanlig» sykkel.

- En forbruker som vanligvis kjøper en ordinær sykkel til rundt 5.000 kroner, vil se på en elsykkel til rundt 20.000, forteller han.

- Elsykkel er det nærmeste sportsbransjen kan definere som «kapitalvarer». Selv om markedet er forholdsvis lite, står elsykkelen for en stor andel av omsetningen innen sykkel, forteller Hansen til Finansavisen.

Ifølge bransjens egne tall ble det i 2018 importert nærmere 397.000 sykler, hvorav rundt 61.200 var elsykler. I verdi utgjorde elsyklene 42,6 prosent av samlet sykkelimport på 1,2 milliarder kroner i fjor.

Andre økonominyheter:
Meglerhus anbefaler syv aksjer
18 millioner mindre for familien Svindal