Rektor får ikke hjelpe elevene

Rektorene i Ringerike kommune føler seg presset til å unnlate å melde fra når elever med atferdsproblemer og lese- og skrivevansker trenger særlig hjelp. Rektor Reidar Olsen fortviler, og Barneombudet mener elevenes rettssikkerhet står i fare.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bakgrunnen for den uholdbare situasjonen er fullstendig kollaps i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i kommunen, skriver Norsk Skoleblad. For å gi PPT arbeidsro til å rydde unna de lange ventelistene, ba kommunens oppvekstsjef rektorene om å være forsiktige med å melde nye behov for spesialundervisning i tida fram til påske.

- Vi føler at vi er havnet i en tvangssituasjon, sier Reidar Olsen, rektor ved Veien skole.

Han har forståelse for ressurskrisen og arbeidspresset i PPT, men tror ikke meldingsrestriksjonen vil løse noen verdens ting.

- Det eneste vi oppnår, er å skyve problemene foran oss, sier Olsen.

Rettssikkerheten

- Vi har elever med atferdsproblemer og lese- og skrivevansker som har ventet tre år på å få en sakkyndig vurdering. Det gjør meg vondt. Situasjonen er ikke holdbar, sier Olsen til Dagbladet.
Han frykter at den lange ventetida kan forverre problemene.

- Vi har registrert at elever med atferdsproblemer har blitt mer utagerende, at de negative holdningene til skolen øker, og at barna har det vondt med seg selv, sier Olsen.

- Dette er en alvorlig trussel mot barnas rettssikkerhet. Vi vil ta saken opp med departementet, sier Tove Hauge, rådgiver hos Barneombudet.

Hun viser til at PPT gjennom sakkyndig vurdering og tilråding til kommunen skal ivareta barns behov.

Alvorlig uføre

- Siden februar i fjor står fortsatt 47 barn på venteliste. Kontoret har vært i alvorlig uføre det siste året, og ansatte er blitt syke av arbeidspresset, sier Øystein Teigre, fagansvarlig for PPT til Norsk Skoleblad.

I et brev til kommunen ba Teigre om tre måneders inntaksstopp. Ifølge Anne-Lise Rijan, oppvekstsjef i Ringerike kommune, har denne løsningen aldri vært aktuell. Rijan sier til Dagbladet at hun heller aldri har ment å oppfordre rektorene til ikke å melde fra om behov for spesialundervisning. Dette til tross for at et samlet rektorkollegie oppfattet henne slik.
- Det kan være at rektorene har følt seg presset av mine formuleringer. Det tar jeg til etterretning og beklager, sier Rijan til Dagbladet.

- Vi har også reagert svært kraftig i denne saken. Men etter et møte i Hovedstyret i januar følte vi oss sikre på at Rijan ville orientere rektorene om at de selvfølgelig ikke må unnlate å melde fra når elever har spesielle behov, sier Per Sjaamo, leder for Ringerike lærerlag, til Dagbladet.

Han vil nå kontakte oppvekstsjef Rian, for å få klarhet i saken.

TVANGSTRØYE: Rektor Reidar Olsen ved Veien skole i Ringerike føler at han er i en tvangssituasjon.