Karakterer i skolen

Rektor ut mot Høyres karakterjag:
- Dypt uenig

Høyre mener en skole uten karakterer vil tømme den for kunnskap. På Ringshaug skole i Tønsberg har de lenge droppet karakterene. - Tallkarakterer kan hemme læring, sier rektor.

Oslo  20180227.
Mathilde Tybring-Gjedde, stortingsrepresentant for Høyre og og sitter i Stortingets utdannings- og forskningskomité. Portrett



Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Oslo 20180227. Mathilde Tybring-Gjedde, stortingsrepresentant for Høyre og og sitter i Stortingets utdannings- og forskningskomité. Portrett Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Høyres skolepolitiske talsperson Mathilde Tybring-Gjedde fyrte løs mot SV etter at partiet vedtok at de vil ha en karakterfri ungdomsskole. Landsmøtet vedtok punktet med knappest mulig margin, mot partiledelsens forslag om en prøveordning for 8.-klassingene.

- Trenger ikke karakterer

- SV har vedtatt oppskriften på en skole med mindre kunnskap, større forskjeller og dårligere motivasjon hos elevene, sa Tybring-Gjedde til Dagbladet.

På Ringshaug skole utenfor Tønsberg har de ikke brukt karakterer i undervisningen siden 2014. Etter Opplæringslova er de pålagt å sette termin- og standpunktkarakterer, men på prøver, innleveringer og tentamener får ikke elevene noen tallkarakter. I stedet får de en mer utførlig skriftlig vurdering, og muntlig oppfølging.

UENIG MED HØYRE: Rektor ved Ringshaug skole i Tønsberg, Mette Krogh sier hun ikke deler Mathilde Tybring-Gjeddes (H) syn på læring. Foto: Thor-Erik Rødland
UENIG MED HØYRE: Rektor ved Ringshaug skole i Tønsberg, Mette Krogh sier hun ikke deler Mathilde Tybring-Gjeddes (H) syn på læring. Foto: Thor-Erik Rødland Vis mer

- Karakterer trigger elevene på konkurranse, ikke på læring, slår rektor Mette Krogh fast.

- Vi ser at det er viktig at vi gir rom for feil og rom for forbedring. Elevene får hele tiden tilbakemeldinger på hvordan de gjør det for eksempel gjennom fagsamtaler. Der får de også anledning å svare på nytt igjen, og vise at de har de har lært, fortsetter hun.

Ingen lekeskole

Tybring-Gjedde mener karakterer fungerer motiverende for elever og lærere.

- Det er veldig viktig for elever å vite konkret hvordan de ligger an i fagene, og hva de trenger å jobbe med videre. Det gjør at de lærer mer.

Rektoren på Ringshaug skole svarer kontant på uttalelsen fra Høyre-politikeren.

- Jeg er dypt uenig i det. Det er et syn på læring jeg ikke deler. Jeg tror ikke elevene trenger tallkarakterer for å lære. Det forteller dem ikke hva de hva de trenger å jobbe med, hva de har lært og hva de trenger å bli bedre på, sier Krogh.

- Hun tenker nok at elevene våre får puter sydd under armene sine, og at det er litt lekeskole. Sånn er det ikke. Det viktigste for oss er at elevene jobber med det de trenger, og da er ikke tallkarakterer noe godt verktøy.

Rektoren understreker at hun ikke ønsker å ta noe partipolitisk standpunkt, og at dette bare handler om hennes erfaringer og faglige vurderinger.

Gode resultater

Hvordan er resultatene?

- Vår skole har veldig gode resultater. Elevene våre gjør det godt på eksamen og de gjør det godt på grunnskolepoeng. Vi ser ikke noen signaler på at de gjør det dårlig fordi de ikke har karakterer - tvert imot gjør de det bra. Selvfølgelig er det normale variasjoner mellom kull, klasser og fag.

Rektorens påstand bekreftes av resultater fra Skoleporten. De viser at skolen ligger over både landssnittet og gjennomsnittet i kommunen i de aller fleste fag og på nasjonale prøver.

I dag får altså elevene på skolen hennes fortsatt tallkarakterer to ganger i året, fordi loven pålegger skolen og lærerne det.

Ville det vært bedre helt uten karakterer?

- Jeg tenker at det ville det ja. Vi setter termin- og semesterkarakter fordi vi må det etter Opplæringslova. Vi trenger dem ikke for læringens del. Vi ser at det fungerer bra uten karakterer for våre elever.

Ingen motsetning

Mathilde Tybring-Gjedde i Høyre svarer at det ikke er noen motsetning mellom det de gjør på Ringshaug skole, og å fortsette å sette karakterer:

- Det er opp til lærerne hvordan de vil vurdere elevene. På Ringshaug skole har de brukt store ressurser og fått med lærerne på et sette opp et helt system for vurdering. De bruker for eksempel utviklingssamtaler og vurderingsgrupper aktivt. Men som alle andre skoler må også de sette termin- og standpunktkarakter.

- Jeg vil advare mot å bare fjerne karakterene, og samtidig tro at det automatisk fører til bedre vurdering. Da vil elevene få helt sjokk i slutten av tiendeklasse, avslutter Tybring-Gjedde.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer