Religiøse (u)skikker

Hvor mye hensyn skal vi ta til andres religion?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Rabbiner Joav Melchior mener den norske dyrevernlovens paragraf 9 om at "dyr skal svævast [bedøves] før blodet vert tappa" hindrer jøder og muslimer i å utøve sin religion, og han får støtte fra likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås: "Det handler om retten til fri religionsutøvelse."

Skal de marginale rettighetene som dyr faktisk tilkjennes i Norge, måtte vike av hensyn til nedarvede religiøse (u-)skikker?

Personlig mener jeg at religiøse mennesker bør oppmuntres til å dyrke sin religion på en ikke-blodig måte. Beate Gangås gjør det stikk motsatte.

Det er ikke bare i forbindelse med slakting av dyr at jødedommen og islam kommer i konflikt med grunnleggende verdier i samfunnet vårt, men også i forbindelse med kjønnslemlestelse av små barn. Begge religioner praktiserer omskjæring.

Omskjæring er og blir et alvorlig seksuelt overgrep mot barn, uavhengig av om det er en gutt eller jente som utsettes for denne barbariske uskikken. Faktisk har vi forbud i Norge mot å kupere halen på hunder, men ikke noe forbud mot å skjære i stykker penisen til små guttebarn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer