- Det er trist at regjeringen ønsker å gjøre en motorvei til sitt store samferdselsprosjekt. Det henger ikke sammen med en ansvarlig klimapolitikk og kommer til å føre til at utslippene går opp og ikke ned, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.
Han krever nå at regjeringen tar klimaforliket på alvor og prioriterer jernbane foran motorvei i Nasjonal transportplan som skal legges fram i april.
- Klimagassutslippene i transportsektoren har vokst med nesten 20 prosent de siste ti årene. Den eneste måten regjeringen kan redusere utslippene på, er å prioritere jernbane foran nye motorveier, sier Hermstad.
I et klimaperspektiv kaller han ferjefri E39 for «ren galskap».
- Enorme beløp Ifølge Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken vil ferjefri E39 føre til økt trafikk og økt forurensning, ikke minst inn mot de større byene på Vestlandet.
- I tillegg vil utbyggingen koste enorme beløp. Dette er penger som heller burde brukes på å ruste opp dagens veinett, slik at vi får en tryggere vei mellom ferjene, sier Haltbrekken.
Haltbrekken sier det er planer om ferjefrie fjordkryssinger nær byene, som vil skape mer biltrafikk og økte klimagassutslipp. Han nevner Rogfast over Boknafjorden og bru over Bjørnafjorden, begge mellom Stavanger og Bergen, som eksempler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger