RAMMET AV OLJESØL: Denne pingvinen har blitt tilsølt av olje fra det forliste skipet. Foto: AFP/WWF NEW ZEALAND/BOB ZUUR/Scanpix
RAMMET AV OLJESØL: Denne pingvinen har blitt tilsølt av olje fra det forliste skipet. Foto: AFP/WWF NEW ZEALAND/BOB ZUUR/ScanpixVis mer

- «Rena» forliste fordi de prøvde å spare penger og hadde dårlig tid

Endret kursen og kjørte rett på korallrev.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den verste maritime miljøvernkatastrofen i New Zeland noensinne utspiller seg ved det forliste konteinerskipet «Rena», som gikk på grunn 5. oktober.

Store mengder olje har lekket ut i området hvor både hvaler, delfiner, seler og pingviner holder til.

New Zelands miljøvernminister Nick Smith antyder nå at containerskipet gikk på grunn fordi rederiet forsøkte å skynde seg for å rekke fram til et sjømerke, hvor skipet skulle møtes av en los.

GIKK PÅ GRUNN: Skipet traff et rev. Foto: EPA/Jean Francois Fournier/The Prince Albert II of Monaco Foundation/Scanpix
GIKK PÅ GRUNN: Skipet traff et rev. Foto: EPA/Jean Francois Fournier/The Prince Albert II of Monaco Foundation/Scanpix Vis mer

- De kjørte med full fart, kuttet et hjørne og traff revet. Vi trenger en grundig etterforskning for å finne ut hva som faktisk har skjedd, sier Smith til newzealandske TV3.

Skipet var på vei til kystbyen Tauranga da det traff Astrolabe-revet, men innseilingen er såpass vanskelig at det ikke er mulig for store lasteskip å foreta den uten los. Da må skipene være ved det avtalte sjømerket ved rett tid, og hvis de kommer for seint vil det måtte vente i flere timer, noe som vil koste et rederi store summer.

Ifølge John Riding, ekspert på marine ulykker, skjedde ikke forliset på grunn av uflaks, men som et resultat av dårlige avgjørelser, melder TV3. Han sier at skipet endret kurs etter at det mottok et signal fra sjømerket. Han legger til at alle skipet er under press for å rekke fram til sjømerkene i tide.

STENGT AV: En kvinne går ved det avsperrede på land hvor det har kommet i land olje. Foto: AP/Natacha Pisarenko/Scanpix
STENGT AV: En kvinne går ved det avsperrede på land hvor det har kommet i land olje. Foto: AP/Natacha Pisarenko/Scanpix Vis mer

- Vi snakker om navigasjonens ABC her, det er blitt gjort grunnleggende feil, sier han.

Skipet skulle være ved sjømerket kl. 03.30 lokal tid. Det var i rute til å nå fristen da det forliste 02.15.

Det har vært fryktet at skipet skulle brekke i to. Riften er fremdeles synlig i båten, men faren for at den brekker er mindre nå som været er roligere. Samtidig er det fortsatt bekymring knyttet til stabiliteten.

FRYKTER SKIPET BREKKER: Skipet er fortsatt ustabilt, men eksperter håper nå skipet ikke skal brekke. Foto: AFP/MARITIME NEW ZEALAND/Scanpix
FRYKTER SKIPET BREKKER: Skipet er fortsatt ustabilt, men eksperter håper nå skipet ikke skal brekke. Foto: AFP/MARITIME NEW ZEALAND/Scanpix Vis mer

To av lederne på skipet har blitt arrestert, kapteinen på det Liberia-registrerte skipet, og mannen som hadde ansvaret for navigeringen da ulykken skjedde.

Begge er siktet for å operere et fartøy på en måte som forårsaker unødig fare eller risiko, og risikerer minimum et år i fengsel eller store bøter.

«Rena» hadde 1700 tonn olje om bord.

UTSLIPP: Store mengder olje har lekket ut fra det forliste skipet. Foto: EPA/Jean Francois Fournier/The Prince Albert II of Monaco Foundation/Scanpix
UTSLIPP: Store mengder olje har lekket ut fra det forliste skipet. Foto: EPA/Jean Francois Fournier/The Prince Albert II of Monaco Foundation/Scanpix Vis mer