Renere luft, bredere seter, kjappere wifi og topp underholdning

Her er flyet som skal gi SAS fornøyde, betalingsvillige kunder, etter år med katastrofale tap.

DRØMMEFLYET: For SAS er dette drømmeflyet: Airbus A350 XWB. Illustrasjon: SAS/Airbus
DRØMMEFLYET: For SAS er dette drømmeflyet: Airbus A350 XWB. Illustrasjon: SAS/AirbusVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er godt å være her, sa SAS' svenske konsernsjef Rickard Gustafson da han presenterte en intensjonsavtale om å kjøpe  åtte fly av typen A350 XWB på Gardermoen tidligere i dag.

Rundhåndet
I tillegg kjøper SAS fire fly av typen A330, fortalte selskapet idag.

De 12 flyene er ment for langdistanseflyvninger. A350 XWB kan ta med inntil 350 passasjerer, og A330 opptil 300 passasjerer. Mens A330 skal leveres fra 2015, skal A350 XWB leveres fra 2018.

Konsernsjefen var tilsynelelatende uberørt av prisen på hele 3,3 milliarder dollar, eller omtrent 20 milliarder kroner for de til sammen 12 flyene.

Fra podiet var Gustafson rundhåndet med løftene - ikke bare til aksjonærene som skal få et slankere, mer effektivt og til og med lønnsomt selskap.

Også kundene skal få sitt.

Ren luft
Her er noen av fordelene med det nye flyet:
• Renere luft i kabinen

• Bredere seter

• LED-belysning kan etterlikne døgnets naturlige lysforandringer og motvirke jetlag

• Halvert støynivå

• På business class kan du ligge rett ut i horisontale seter

• Alle faciliteter for wifi og satellittkommunikasjon

• Dessuten lover Gustafsson topp underholdningsfaciliteter, som video og musikk.

«Ekstremt komfortabelt». Produsenten Airbus omtaler A350 XWB som «ekstremt komfortabelt».

- Sideveggene blir nesten vertikale, sier Airbus representant på presentasjonen på Gardermoen, marketingdirektør Mike Bausor.
Han mener dette vil gi passasjerene en helt annen følelse av rom og god plass, enn i fly med vegger som skråer markert inn mot midtgangen.

I tillegg kommer mindre vedlikehold og drivstofforbruk slik at flyet ifølge produsenten er 25 prosent mer kostnadseffektivt per sete enn konkurrenten Boeing 777.
Det kan komme godt med, både for SAS og for miljøet.

Det SAS konsernsjef Rickard Gustafson ikke kunne love, var billigere billetter.

- Jeg har ingen krystallkule, svarte han til det.

Heller ikke hva det vil koste å fly business class, kunne han si noe om.

- Du får det du betaler for, var alt han sa da Dagbladet spurte.

BUSINESS NOT AS USUAL: SÅ romslig blir det for dem som har råd til å fly business class. Illustrasjon: SAS/Airbus
BUSINESS NOT AS USUAL: SÅ romslig blir det for dem som har råd til å fly business class. Illustrasjon: SAS/Airbus Vis mer