«Reodor Felgen»-oppfinnelse kan avsløre giftgåte

Norske forskere skal lete etter giftige gasser i fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Etter Dagbladets avsløringer om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt som nå er på tredje året.

Nå har forskningsinstituttet utviklet en detektor som kan avsløre eventuelle giftige gasser i kabin og cockpit.

- Det er litt Reodor Felgen over det som har foregått på Stami-verkstedet. Rett og slett metallsløyd. Vi har utviklet et idiotsikkert apparat som vil kunne registrere de fleste organiske forbindelser som måtte være i lufta. Det er bare å dra ut en splint, så går alt av seg selv, sier forskningsdirektør og prosjektleder Pål Molander ved Stami.

Overvåker flylufta

Til forskjell fra andre typer detektorer, som er forhåndprogrammerte til å lete etter gitte giftstoffer, vil Stami-apparatet fange opp alle stoffer som sirkulerer i lufta i cockpit og kabin.

- Dersom flymannskap oppdager en lukt, eller på annen måte mistenker at det kan være gasser i pustelufta, skal de dra ut splinten på apparatet og sette det i gang, sier Molander.

En innebygget pumpe vil da sørge for at luft blir dratt gjennom detektoren. Eventuelle giftige forbindelser i lufta vil bli absorbert i et væskefylt rør.

Stami ser for seg at flylufta vil bli overvåket i en halv time etter at mannskap har aktivert apparatet. Deretter vil detektoren lukke seg automatisk. Splinten settes på plass igjen, og mannskapet postlegger den vesle detektoren til Stami for analyse.

NORSK OPPFINNELSE: Norske forskere vil avsløre giftige gasser i fly. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

Drar splint ved mistanke

- Idéen kom av vår erkjennelse av at det ved måling ville bli vanskelig å påvise giftige gasser under flygning, uten en god posjon flaks. Det ville være som å lete etter nåla i høystakken. Hele idéen her er at mannskapet skal dra splinten når de mener de har en giftgasshendelse. I etterkant vil vår laboratorieanalyse kunne avklare om det virkelig var slik, forklarer Molander.

Stami er i dialog med den norske flyindustrien. Prototypen på detektoren er nesten klar, og forskerne vil være klare for reelle forsøk i løpet av et par måneder.

Forskningsdirektøren tror de vil slippe å møte motstand i flyindustrien, slik forskere andre steder i verden har opplevd.

- Dette er et tilbud om en nær gratis arbeidsmiljøundersøkelse. Prosjektet vårt er fullfinansiert av departementet. Vi har allerede en god dialog med flyindustrien i Norge. Norden, hvor partssamarbeid er i fokus, er unikt når det gjelder slike arbeidsmiljøundersøkelser. Det hjelper også at vi er det nasjonale instituttet på feltet. Folk har tiltro til at vi gjør en jobb på nøytral basis, sier Molander.

Det er avdelingsingeniørene Terje Nilsen og Ole Synnes som har lekt Reodor Felgen på Stami-verkstedet.

- Forskerne kommer med hjernemassen ned til oss. Så skal vi forme hjernemassen deres, sier Terje Nilsen.

LAGER DETEKTOR:Stami-ingeniørene Ole Synnes (t.v) og Terje Nilsen står bak den fysiske tilvirkingen av giftgassdetektoren.
REODOR-PULT: På denne arbeidspulten har Stami-ingeniør Ole Synnes klekket ut mang en plan.
FORSKNINGSDIREKTØR: Pål Molander på Stami tror flyindustrien vil vise vilje til samarbeid når Stami skal prøve ut sin detektor for giftgasser i fly.