Retten tviler på Tromsdal-avtale

«Brennpunkt»-kjennelsen offentliggjort i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Les hele kjennelsen her

(Dagbladet.no): Forrige tirsdag besluttet namsretten å stanse «Brennpunkt»-programmet der Christer Tromsdal identifiseres som politiinformant i Nokas-etterforskningen. Rettens kjennelse ble unndratt offentligheten og alle parter ilagt munnkurv.


I dag valgte Oslo byfogdembete å offentliggjøre
kjennelsen i anonymisert form.

Retten mente det ikke lenger var grunn til hemmelighold, og etterkom Kringkastingsrådets henstilling om å offentliggjøre kjennelsen.

- Falsum

Christer Tromsdal hevder at det finnes en skriftlig avtale mellom ham og «Brennpunkt»-journalist Arve Bartnes om at materialet kun skulle vises etter Tromsdals død, eller hvis han ga skriftlig samtykke.

Ifølge kjennelsen mente namsretten at avtalen måtte være falsk, slik NRK hele tida har hevdet:

«Retten kan trygt gå ut i fra at dokumentet av 27. august 2005 er et rent falsum.»

POLITIAGENT: NRK Brennpunkt avslørte politiets samarbeid med den kontroversielle finansmannen Christer Tromsdal. Foto: KRISTIN SVORTE
POLITIAGENT: NRK Brennpunkt avslørte politiets samarbeid med den kontroversielle finansmannen Christer Tromsdal. Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

Retten betegner Tromsdals forklaring på hvordan avtalen ble til, som «fullstendig usannsynlig». Videre påpekes det at Bartnes, som i kjennelsen omtales som «B», neppe har signert avtalen.

«Retten har etter en samlet vurdering av bevisene ikke funnet det sannsynliggjort at B har underskrevet egenhendig på det framlagte kontraktsdokument 27. august 2005 som saksøkeren har presentert en kopi av.»

Retten legger også til grunn at Tromsdal aldri nevnte en skriftlig avtale med journalist Bartnes i to møter med NRK i september.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Tar feil

Christer Tromsdal er ikke enig i namsrettens konklusjoner vedrørende kontraktens gyldighet.

- Å være i namsretten er en stressende opplevelse, og det var blant annet flere vitner som ikke ble hørt i forbindelse med saken mot NRK. Alt gikk veldig fort, og retten hadde for eksempel ikke tid til å høre på skriftanalyseeksperter. Slike ting tar gjerne tre til fire dager å få gjort skikkelig, sier Tromsdal til Dagbladet.no.

Han har på eget initativ nå fått en av «Norges mest kjente skrifteksperter» - navnet på vedkommende vil komme fram under bevisføringen når søksmålet mot NRK reises - til å analysere det omstride kontraktsdokumentet.

- Konklusjonen til denne eksperten er at det med «stor sannsynlighet» var Arve Bartnes fra NRK som skrev under denne kontrakten, sier Tromsdal til Dagbladet.no - og legger til at han finner det merkelig at NRK ikke selv har gått til en skriftekspert hvis de mener dokumentetet er et falsum.

Han sier videre at han kommer til å bruke denne analysen «for alt det er verdt» i et privat søksmål mot Arve Bartnes, NRK, John G. Bernander og de andre motpartene.

Anmeldt

«Brennpunkt»-programmet ble stanset fordi namsretten mente det ville utsette Tromsdal for «overhengende livsfare».

- Retten til fri ytring må i dette konkrete tilfellet stå tilbake for den kolliderende og overordnede rett til vern av et enkelt menneskes liv og helbred, står det i kjennelsen.

Kringkastingssjef John G. Bernander valgte likevel å sende programmet dagen etter, og er nå anmeldt av Tromsdal.