<b>&nbsp;BEGRESEDE ÅPNINGSTIDER: </b>Det er blitt vanskeligere å stikke innom Nav uten avtale. Foto: Øistein Norum Monsen&nbsp;
 BEGRESEDE ÅPNINGSTIDER: Det er blitt vanskeligere å stikke innom Nav uten avtale. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

Navs åpningstider:

Rettferd for taperne mener Navs nye åpningstider går utover de svakeste

- De svakeste skal få mer hjelp, ikke mindre, svarer Nav. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nav har nylig begrenset muligheten til å komme på et Nav-kontor uten avtale.

Dette er et resultat av en tilrådning fra en arbeidsgruppe satt sammen for å utvikle Nav-kontorene.

Generalsekretær i Stiftelsen Rettferd for taperne, Tor Bernhard Slaathaug mener det er en dårlig idé å begrense åpningstidene.

Tor Bernhard Slaathaug er generalsekretær i Rettferd for taperne. Foto:&nbsp;
Tor Bernhard Slaathaug er generalsekretær i Rettferd for taperne. Foto:  Vis mer

- Dette rammer de aller svakeste. Mange av dem vi bistår sliter allerede med digitale løsninger og da er det dumt å tvinge folk over, sier han til Dagbladet.

- Det er svært viktig at NAV har god oversikt over hvem disse brukerne er, og hvordan disse skal følges opp på best mulig måte innenfor den nye ordningen.

Alle har ikke tilgang til digitale løsninger

Det er ikke bare de eldre Slaathaug er bekymret for.

- Både de eldre, og dem som har falt utenfor, som ikke har tilgang til digitale løsninger.

Åpningstidene bestemmes lokalt, en kjapp sjekk viser at det varierer fra Gamle Oslo, som er åpent hver dag fra 9-15, mens for eksempel Nav Løten bare har oppe tre dager i uka fra 12-15.

- Nav har tidligere sagt dette vil føre til bedre saksbehanding?

- Det er kjempefint hvis det er realiteten. Vi vil bare si det er viktig at de andre ikke faller utenfor, sier Slaathaug i Stiftelsen Rettferd for taperne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Som hos legen

Nav mener tiltaket vil få motsatt resultat.

Kjetil Hugvik er arbeids og tjenestedirektør i Nav. Foto: Espen A. Istad / Nav
Kjetil Hugvik er arbeids og tjenestedirektør i Nav. Foto: Espen A. Istad / Nav Vis mer

- Nav-kontorene begrenser omfanget, nettopp for å få mer tid til å hjelpe dem som trenger det mest. De svakeste skal få mer hjelp, ikke mindre, sier arbeids- og tjenestedirektør Kjell Hugvik.

- De som har akutte behov vil fortsatt få hjelp, men vi begrenser antall timer du kan stikke innom uten timeavtale. Det vil egentlig fungere på samme måte som på et legekontor.

Hugvik mener de aldri har hatt mer tilgjengelige tjenester enn nå.

- Du kan få svar på det aller meste hjemmefra døgnet rundt, uten å måtte oppsøke et kontor. Det å hjelpe folk over i nye kanaler gir lettere tilgang til våre tjenester.

- Ressurskrevende å håndtere drop-in

Endringen handler om å frigjøre tid, ifølge Hugvik.

- Stadig flere av Navs brukere har behov for tett oppfølging for å komme ut i jobb, og vi må frigjøre tid ved Nav-kontorene til samtaler, jobbveiledning og til å følge opp arbeidstakere og arbeidsgivere ute på arbeidsplassene.

Hugvik understreker at folk som trenger akutt sosialstøtte eller tak over hodet fortsatt skal kunne få hjelp uanmeldt, men at dette ellers er en bedre utnyttelse av tiden.

- Det er ressurskrevende for NAV-kontoret å håndtere drop-in-besøk som kan få bedre svar på telefon eller på nav.no, og slike henvendelser går på bekostning av dem som trenger oppfølging mest.