Rettsløse tilstander

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsikringsbransjens eget klageorgan, Forsikringsklagekontoret, konstaterer, ifølge Dagsavisen, at stadig flere nektes hus- og reiseforsikring. Det kan være personer som har fått betalingsanmerkning for manglende eller for seint innbetalt premie. Det kan være personer som har meldt for mange skader eller tap innenfor en avgrenset tidsperiode.

Selskapene har til alle tider foretatt risikovurderinger før de inngår forsikringsavtaler. Det er en klar forretningsmessig logikk i at man «ikke forsikrer brennende hus». Det er også åpenbart at selskaper ikke ønsker å forsikre personer som påviselig har forsøkt å svindle selskapet. Det er heller ingen menneskerett å få tegnet forsikring i et privat selskap. Men det er like fullt uakseptabelt at personer som ikke har begått noe straffbart skal forvises fra muligheten til å forsikre seg mot uforutsett skade. De risikerer store økonomiske tap i tillegg til reduserte og dårligere lånemuligheter. Er ulykken ute, vil nødvendigvis personer uten forsikring måtte bære hele tapet alene. Og har man lånefinansiert hus- og bilkjøp, vil banken som oftest kreve at forsikringen er i orden.

En ting er at problemet ser ut til å øke ved at stadig flere nektes forsikring. En annen ting er at samfunnsutviklingen i stadig sterkere grad forutsetter at vi forsikrer våre liv og vårt gods hver for oss. Det får være ille nok at forsikringsselskapene kartlegger våre liv, vår helse, vår økonomi, vår pålitelighet og vår atferd for selv å unngå tap. Kundene må dessuten i de fleste tilfeller forholde seg til de premier som selskapet fastsetter. Og i noen tilfeller vil en skyhøy premie være en effektiv utestenging av uønskede kunder. Men at forsikringsbransjen skal kunne svarteliste kunder på et tynt grunnlag, uten engang å gi en skriftlig begrunnelse, kan ikke godtas. Det er en tilstand lovgiverne bør rydde opp i.