Riktig å satse i Asia

- Norsk næringslivs innmarsj i Asia var ingen vei inn i fortapelsen. Den økonomiske krisen i Asia nå, vil være over om noen år. Da vil Asia med sine enorme ressurser igjen være det store markedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norges Eksportråds Asia-direktør, Theis Ulriksen, sier dette til Dagbladet fra sitt kontor i Singapore.

Ulriksen opplyser at det de siste årene har vært en betydelig økning både i antall norske etableringer i Asia og i antall henvendelser fra norske virksomheter som vurderer å etablere seg.

Konsekvenser

- Bare her i Singapore er det nå nærmere 130 selskaper.

Det kan ikke kan sies noe generelt om hvordan krisen i asiatisk økonomi harvirket på norske bedrifter i Asia:

- De fleste vil selvsagt være berørt, men graden avhenger helt av hvilket land de holder til i og hva slags virksomhet de driver.

Store muligheter

- Selskaper som produserer for et innenlandsk marked, f. eks. Jotun, som produserer maling i Thailand, har det nok tøft. Andre, som er engasjert i utbyggingsprosjekter, og som har sine kontrakter i dollar, vil ikke være så sterkt berørt, selv om det nok er en del prosjekter som blir utsatt, sier Ulriksen.

Han er opptatt av at bildet av situasjonen ikke blir ensidig negativt:

- Tenk hvilke muligheter situasjonen gir for oppkjøp og etableringer. Det er nåvesentlig billigere å etablere seg i Asia enn for et halvt år siden. I Thailand kan man kjøpe en bedrift for en femtedel av det den er verd, sier Ulriksen.