FARLIG FOR FLY: Analyser av askepartikler fra utbruddet av vulkanen Eyjafjallajökull i fjor viser at det var en riktig avgjørelse å stenge flyplasser over hele Europa. De skarpe partiklene reiste langt og kunne føre til alvorlige skader på flykropper og -motorer, konkluderer studien. Foto: AP Photo/Arnar Thorisson/Helicopter.is/SCANPIX
FARLIG FOR FLY: Analyser av askepartikler fra utbruddet av vulkanen Eyjafjallajökull i fjor viser at det var en riktig avgjørelse å stenge flyplasser over hele Europa. De skarpe partiklene reiste langt og kunne føre til alvorlige skader på flykropper og -motorer, konkluderer studien. Foto: AP Photo/Arnar Thorisson/Helicopter.is/SCANPIXVis mer

- Riktig å stanse all flytrafikk

Avgjørelsen om å sette alle fly i Europa på bakken under vulkanutbruddene på Island var riktig, konkluderer ny studie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det var riktig avgjørelse å sette alle fly på bakken og stenge flyplasser over hele Europa under fjorårets utbrudd fra vulkanen Eyjafjallajökull på Island, konkluderer en ny studie med analyser av askepartiklene, publisert i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

Over 100 000 flyavganger ble kansellert etter det første utbruddet i april, i det som var den største stansen i lufttrafikk siden andre verdenskrig. Et titalls millioner frustrerte og sinte mennesker ble strandet over hele kontinentet og flyindustrien led tap på rundt 19,5 milliarder kroner.

Beslutningen om å sette alle fly på bakken på hele kontinentet, hovedsaklig på grunn av frykt for at askepartiklene kan føre til slipeskader på flykroppen eller smelte inne i jetmotorene, ble kritisert for å være krisemaksimerende og unødvendig omfattende.

Les også: Derfor er vulkansk aske farlig for fly.

HARDE OG SKARPE: Kantene på askepartikler ble ikke avrundet etter to ukers omrøring i vann i et laboratorium. Ut fra det konkluderer forskergruppen at de holdt seg skarpe selv etter flere dager i atmosfæren, og dermed var en fare for fly. Foto: Gislason et.al.
HARDE OG SKARPE: Kantene på askepartikler ble ikke avrundet etter to ukers omrøring i vann i et laboratorium. Ut fra det konkluderer forskergruppen at de holdt seg skarpe selv etter flere dager i atmosfæren, og dermed var en fare for fly. Foto: Gislason et.al. Vis mer

Analyser av partikler samlet fra området rundt Eyjafjallajökull på sørspissen av Island, viser imidlertid at askeskyene presenterte en reell trussel, ifølge studien ledet av Sigurdur Gislason ved Universitetet på Island.

- Askepartiklene ble ikke mindre skarpe etter to uker med omrøring i vann i laboratoriet. Det betyr at partikler i luften forble skarpe selv etter dager med interaksjon mellom hverandre og vann i skyer. Derfor var det en velbegrunnet bekymring for luftfarten, konkluderer forskergruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Eksepsjonelt fint» støv, hardere enn alle deler på utsiden av et passasjerfly, ble skutt høyt til værs, spredte seg langt og kunne slipt ned et cockpitvindu slik at det ble ugjennomsiktig. Videre kunne asken «med letthet smelte på innsiden av en jetmotor», noe som kan føre til motorhavari.

Forskergruppen anbefaler tiltak for å raskt kunne evaluere framtidige vulkanutbrudd og avgjøre hvor farlig de er for lufttrafikken.

HØYT OG LANGT: Partikler fra utbruddet ble skutt høyt opp i atmosfæren og kunne dermed bevege seg over lange avstander. Foto: AFP/NASA/SCANPIX
HØYT OG LANGT: Partikler fra utbruddet ble skutt høyt opp i atmosfæren og kunne dermed bevege seg over lange avstander. Foto: AFP/NASA/SCANPIX Vis mer

- Størrelse, form og hardhet på partiklene er nøkkelfaktorer for å avgjøre risikoen. Disse dataene, i tillegg til estimater på blant annet mengden aske og høyden på utbruddet, kan brukes i modeller for å avgjøren faren for luftfartøy, skriver studien.

Passasjerfly har tidligere havnet i problemer etter å ha flydd inn i vulkansk aske.

24. juni 1982 holdt British Airways Flight 9 fra London til Auckland på å styrte i Det indiske hav med 248 passasjerer om bord, etter at Boeing 747-en traff en askesky fra vulkanen Galunggung i Indonesia. Alle fire motorer sviktet, men våknet til live når flyet var ute av skyen etter et kvarters glideflygning.

15. desember 1989 — sju år etter Jakarta-episoden — opplevde KLMs Flight 867 en nesten identisk hendelse under en flyging til Anchorage. Ingen personer ble fysisk skadd i disse hendelsene.