Rimi-Hagen og Bondelaget tenner fredspipa

Rimi-Hagen legger prestisjen til side og velger dialog framfor konfrontasjon med Landbrukssamvirket. Meierienes appelsinjuice blir fortsatt å finne i hyllene på Rimi-butikkene, mens Fjordland-produktene går ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stein Erik Hagen sa på en pressekonferanse i Molde fredag at han skal møte lederen i Norges Bondelag, Kirsten Indgjerd Værdal, privat mandag 9. november om kvelden, og at han vil gå til dette møtet med et ydmykt og frimodig sinn.

Hagen ga uttrykk for at det fra første stund har vært en serie misforståelser i denne saken, og at han er glad for invitasjonen fra Bondelagets leder.

Velges ut

Hakon-sjefen sa at 50 varer byttes ut, og 50 andre kommer inn i Rimi-butikkene hver eneste uke.

- Landbrukssamvirket er intet unntak. Vi ønsker det samme forholdet til Landbrukssamvirkets produkter som til alle andre produkter, sa han på pressekonferansen.

Hagen avviste at det på noe tidspunkt har vært snakk om noen aksjon mot Landbrukssamvirket fra Rimis side.

- Men vi ønsker å la forbrukerne velge hvilken appelsinjuice de vil ha. Derfor kommer det et nytt merke inn i tillegg til meierienes juice og de øvrige juice-merkene.

- Tatt av

Hagen mener at dimensjonene i denne saken hadde tatt helt av, og viste til at Landbrukssamvirket har en årlig omsetning på 35 millarder kroner. Rimi handler for 3,5 milliarder hos landbrukssamvirket hvert år, og av dette utgjør appelsinjuicen 50 millioner.

At Fjordland-produktene kuttes ut forklarte han med «en kontinuerlig videreutvikling av sortimentet».

(NTB)