Rimi-Hagen vil tjene på søpla

Hakon-gruppen og Oslo kommune strides om hvem som eier søppelet i Rimi-butikkene. Oslo kommune mener butikkene plikter å levere fra seg avfallet, mens Hakon-gruppen vil bruke det selv. Nå bringes tvisten inn for retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Hakon-gruppen ønsker å behandle søppelet selv fordi det er lønnsomt, sier advokat for Hakon-gruppen, Nils Henrik Petterson i advokatfirmaet Schjødt.

Han mener kommunen ønsker å ta hånd om avfallet fordi de tjener penger på avgiften.

Kjernen i konflikten er hva som er en stor butikk og hva som er en liten butikk. Er Rimi-butikkene å regne som store, er avfallet produksjonsavfall. Er butikkene små, er avfallet å regne som forbruksavfall.

Forbruksavfall skal kommunen ha, mens produksjonsavfall kan utnyttes av bedriften, ifølge forurensningsloven.

Urent avfall

Etatsjurist i Renholdsverket i Oslo, Pål Dalnes, opplyser at butikkavfall er vanskelig å håndtere.

- Det er nok at en tomat lurer seg innimellom papp og papir og dermed kan hele papirfraksjonen være ødelagt. Derfor brennes mye av papiravfallet fra butikker, sier han.

- Hakon-gruppen mener det er uheldig at Oslo kommune vil brenne avfallet Rimi-butikkene produserer. Det er en dyr og miljøpolitisk dårligere løsning enn om eieren tar hånd om det selv, sier Petterson.
Hakon-gruppen ønsker å resirkulere avfallet som oppstår i butikkene, eller de kan selge det til andre renovatører.

Prinsippsak

Nils Henrik Petterson mener Oslo kommune bryter med hovedretningslinjene om at aktørene selv skal ha mest mulig ansvar. Han mener det foregår en kamp om å få håndtere søppelet og at resultatet av rettssaken vil få stor betydning for butikkeiere over hele landet.