Rimi-Hagens PR-agent gir råd til Slottet

Slottets informasjonsstrategi har blitt sterkt kritisert de siste ukene. I dag kan Dagbladet avsløre at Rimi-Hagens betrodde medarbeider, Bjørn Richard Johansen, er Slottets rådgiver. Slottet har tidligere avvist at de får hjelp fra PR-byråer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På privat initiativ ønsker Stein Erik Rimi-Hagens tidligere informasjonssjef, Bjørn Richard Johansen, å hjelpe Slottet med å skape større åpenhet og nærhet. Rimi-Hagens PR-agent har den seinere tid gitt Slottets ledelse råd om hvordan de skal takle den sterke mediestormen mot kongefamilien.

I flere år har Bjørn Richard Johansen, som i dag sitter som viseadministrerende direktør i det internasjonale PR-byrået Burson-Marsteller, bygd opp imaget til Rimi-kjøpmann Stein Erik Hagen.

Imagebygger

Johansen jobber for Stein Erik Hagen i påvente av at ny informasjonsdirektør skal tiltre i stillingen i løpet av høsten.

I tillegg til å jobbe for Hagens selskap har Johansen også vært sentral i arbeidet med å bygge opp imaget til den søkkrike kjøpmannen, og tatt hånd om spørsmål knyttet til Rimi-Hagens private virksomhet.

Verken Johansen eller Slottets informasjonssjef ønsket å bekrefte kontakten før de forsto at Dagbladet satt på et dokument som viser at det har vært gjentatt kontakt mellom Johansen og Slottets informasjonssjef, Wenche Rasch, den siste tida. I dokumentet går det fram at Johansen har gitt Rasch råd som informasjonsavdelingen ønsker å ta til etterretning og jobbe videre med. I dokumentet går det også fram at Rasch ønsker å fortsette dialogen med Rimi-Hagens PR-agent.

Slottet, som tidligere har nektet konsekvent for at de rådfører seg med PR-byråer i sitt arbeid, ønsker ikke å utdype hvilke forslag Johansen har kommet med, og på hvilken måte de ønsker å nytte seg av hans kunnskap. Dagbladet får imidlertid bekreftet fra flere kilder at Johansen har gitt informasjonssjef Wenche Rasch råd om hvordan hun skal takle oppmerksomheten rundt kongefamiliens medlemmer. Etter det Dagbladet erfarer har Johansen utarbeidet et forslag til informasjonsstrategi.

- Slottet har ingen formell avtale med Burson-Marsteller om samarbeid. Det er mange som tar kontakt med Slottet for å gi råd, sier informasjonssjef Wenche Rasch til Dagbladet.

Kongevenn

Gjennom sitt arbeid under Rimi-Hagen har Johansen vært i kontakt med Slottet, blant annet i samband med Rimi-Hagens omdiskuterte hestegave til prinsesse Märtha Louise. Rimi-Hagen er en personlig venn av kongen, og inngår blant annet i kongens eksklusive jaktlag som foruten Hagen og kongen selv, består av tidligere OL-president Gerhard Heiberg og krigshelt og tidligere forsvarsminister Otto Grieg Tidemand. Bjørn Richard Johansen ønsker ikke å kommentere hvordan han kom i kontakt med Slottet. Han presiserer at dette er et privat initiativ fra hans side, og at det derfor ikke kan sees i sammenheng verken med hans jobb hos Rimi-Hagen eller hans daglige virke som viseadministrerende direktør i Burson-Marsteller.

- Burson-Marsteller gjør ingen jobb for kongehuset. Jeg er som mange nordmenn opptatt og stolt av kongehuset og synes de er på god vei til å skape større åpenhet. Jeg kjenner Forberg fra tidligere og har på privat initiativ gitt noen råd om hva jeg tror er viktig for å skape større åpenhet og nærhet mellom Slottet, pressen og folk flest, skriver Johansen i en skriftlig kommentar til Dagbladet.

Godt planlagt

Han bekrefter også at det er kontakt mellom han og informasjonssjef Wenche Rasch.

Burson-Marsteller tar ikke avstand fra nestsjefens private initiativ som på en måte er «butikk-i-butikken».

- Dette var avklart på forhånd og strider ikke mot vårt etiske regelverk, sier administrerende direktør Claus Sonberg i Burson-Marsteller til Dagbladet.

PR-AGENT: Bjørn Richard Johansen.
KONGEVENN: Kjøpmann Stein Erik Hagen.
FÅR HJELP: Hoffet til kong Harald og dronning Sonja har tidligere nektet konsekvent for at de rådfører seg med PR-byråer. Nå innrømmer de imidlertid at de har fått råd til å takle mediekjøret mot Slottet.