Rimi må bevise at de er billige

Forbrukerombudet pålegger Rimi-kjeden å dokumentere at de er «billig» - slik kjeden markedsfører seg som.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Foranledningen er de siste prisundersøkelsene hvor Rimi ikke kommer særlig godt ut prismessig. Vi ser på hvorvidt Rimis slagord «størst på lave priser» og «alltid billig» lar seg forsvare, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no.

Forbrukerombudet overvåker markedsføringen blant butikkjedene i Norge, og godtar ikke at kjeder markedsfører seg som billige uten at prisene også henger med.

- Vi vil få en rar konkurransesituasjon hvis samtlige butikker kaller seg billige. Tidligere har vi sagt at butikker som holder seg godt under gjennomsnittet prismessig sammenlignet med andre billigbutikker, kan kalle seg billig, sier ombudsmannen.

Rimi har tidligere blitt kritisert av ombudet for å ha brukt slagordet «vi gjør Norge billigere» uten å ha dokumentert påstanden. Kjeden trakk tilbake slagordet etter å ha blitt kontaktet av forbrukerombudet.

- Vi kommer til å holde øye med markedsføringen til samtlige matkjeder i forbindelse med matmomshalveringen 1. juli, sier Bjørn Erik Thon.

Det var i forrige uke at en matbørs presentert i VG slo fast at Rimi hadde økt prisene med nesten fem prosent i løpet av to måneder. Landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen svarte med å innføre personlig boikott av kjeden, og ble støttet av bifallende politikere til høyre og venstre som støttet ministerens utspill. Hakon-kjeden, som blant annet eier Rimi-butikkene, truet med å ta rettslige skritt mot ministeren.

BILLIG) Rimi-sjef Stein Erik Hagen må nå dokumentere at kjeden hans selger billig mat.