Rimi vil ikke være billig likevel

Rimis nederlandske hovedeier Ahold er ikke opptatt av at dagligvarekjeden skal gjøre Norge billigere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagens forbrukere er langt mer opptatt av kvalitet og matvaresikkerhet enn lave priser, sier informasjonsdirektør Hans Goebees ved Aholds hovedkontor til Aftenposten. Kunden setter pris på å handle i rene og hyggelige omgivelser, og ser mer på hva de totalt sett får igjen for pengene enn å se på prisen alene, fortsetter Goebees.

Ny holdning til pris

En undersøkelse som GfK Norge har gjort bekrefter at den norske forbrukeren anser kvalitet som en viktigere faktor enn pris. 1500 husholdninger har siden 1996 svart på hva som er viktigst for dem når de velger matvarebutikk. Andelen som krysser av for "lave priser" er tydelig synkende. Faktorer som ferskvareavdelinger og godt frukt- og grønttilbud av økende viktighet. Det viktigste er imidlertid, som før, gunstig beliggenhet.

Ahold kjøpte i 1999 50 prosent av selskapet som ble hetende ICA Ahold, og som eier Hakon Gruppen, hvor Rimi hører hjemme. 20 prosent eies av Stein Erik Hagen, mens de resterende 30 eies av svenske ICA.

Goebees avdramatiserer at Rimi taper terreng i det norske matvaremarkedet, og sier at selskapet har full tillit til Stein Erik Hagen. Imidlertid utelukker han ikke at det kan komme flere oppsigelser i Rimi-ledelsen i de nærmeste dagene. - Det har vært en tung og vanskelig tid for hele organisasjonen. Vi jobber med å samle oss, og vil jobbe slik at flest mulig av kundene gjør sine innkjøp i våre butikker, sier han til Aftenposten.