Ringte feil tog

ELVERUM (Dagbladet): Toglederne på Hamar ringte trolig til feil tog da de desperate forsøkte å få varslet lokomotivføreren på sørgående tog om at det var på kollisjonskurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter det Dagbladet forstår ringte togledelsen et lokomotiv som ikke var i trafikk.

Det er tidligere bekreftet fra kilder i NSB at det i perioder har vært rot med mobiltelefonlistene på dieseltogene.

Seint i går kveld fikk Dagbladet bekreftet fra flere hold at det er overveiende sannsynlig at de rutinerte toglederne på toglederstasjonen på Hamar ringte feil mobiltelefonnummer da de forsøkte å få stoppet sørgående tog.

Panisk stemning

Diesellokomotivene som trafikkerer strekningen Trondheim- Hamar på Rørosbanen har typebetegnelse D3IB og er satt opp med egne fastmonterte mobiltelefoner. Men sørgående dagtog tirsdag 4. januar var ikke som vanlig et NSB-lokomotiv av type D3IB, derimot et lokomotiv av type D3IA.

Det kan bety at toglederne ringte til feil lokomotiv da de oppdaget katastrofen som var i ferd med å skje.

Kilder både i politiet og i NSB bekrefter overfor Dagbladet at dette er den trolige forklaringen på at toglederne ikke fikk kontakt med sørgående tog.

Fra kilder i NSB er det tidligere bekreftet at det var nærmest panisk tilstand blant toglederne på Hamar, da de ved 13.10-tida tirsdag oppdaget at de to togene var på kollisjonskurs. Desperate forsøkte toglederne å ringe togene, før de varslet sine sjefer. Det skal lydbåndutskriftene, som politiet har beslaglagt, dokumentere.

Ringte og ringte

Situasjonen i togledersentralen var hektisk, men normal tirsdag ettermiddag.

Plutselig oppdager de to ansvarlige toglederne som er på vakt at noe er i ferd med å gå galt, veldig galt.

Nordgående lokaltog har av en uforklarlig grunn forlatt Rudstad stasjon flere minutter før rutetabellen. Samtidig er sørgående tog på vei fra Rena. Bare noen kilometer skiller de to togsettene.

Ikke mobil-feil

Togledernes eneste mulighet til å forhindre at de to dieseldrevne togsettene kolliderer, er å få mobiltelefonisk kontakt med lokomotivføreren. De har hver sin fastmonterte mobiltelefon ved sin side.

Etter hva Dagbladet får opplyst er det ingen grunn til å anta at det har vært noe feil med mobiltelefonnettet. Politiet har ikke fått indikasjoner på feil på mobilnettet av operatøren Telenor.

Uforståelig

Fortsatt er det et uforklarlig mysterium at lokaltoget på vei fra Hamar til Rena kjørte ut fra Rudstad stasjon.

Det skal ikke være noen tvil om at toget har kjørt på rødt lys.

NSBs og Jernbaneverkets testing av lyssignalene som er overlevert politiet på Elverum viser at lyssignalene fungerte slik de skulle.

Politiets etterforskere skal allerede ha fått bekreftet at de to togene som vanlig skulle krysse hverandre på Rudstad stasjon, selv om toget på vei fra Trondheim til Hamar var om lag ti minutter forsinket.

Dagbladet får bekreftet at lokaltoget flere ganger tidligere skal ha kjørt helt fram til Rena stasjon når sørgående dagtog på Rørosbanen har vært forsinket. Men førerne skal da ha fått både muntlig klarering fra togledersentralen og signalene på toglinja skal vise grønt lys.

Bevis

Flere kilder i politiet bekrefter overfor Dagbladet at alle tekniske undersøkelser viser at nordgående lokaltog vitterlig kjørte mot rødt lys.

Det er også skader på en pens like nord for Rudstad stasjon. Ifølge kilder i politiet tyder skadene på pensen på at lokaltoget kjørte mot rødt.

- Foreløpig har vi ingen andre forklaringer på skaden på pensen, sier en kilde i politiet.

SLIK GIKK DET: Rot i mobiltelefonlistene førte til en av tidenes verste togulykker i Norge. Her fra en av de utbrente vognene.