UNDERLIGGENDE PROBLEMER: Forsker Francesco Cappuccio har i sine studier funnet at søvn i mer enn åtte timer øker risikoen for død 30 prosent sammenlignet med de som sover mellom seks og åtte timer. Cappuccio mener det ikke er selve søvnen som forårsaker død, men problemene mye søvn er et uslag for. Foto: Agnete Brun / Dagbladet
UNDERLIGGENDE PROBLEMER: Forsker Francesco Cappuccio har i sine studier funnet at søvn i mer enn åtte timer øker risikoen for død 30 prosent sammenlignet med de som sover mellom seks og åtte timer. Cappuccio mener det ikke er selve søvnen som forårsaker død, men problemene mye søvn er et uslag for. Foto: Agnete Brun / DagbladetVis mer

Risikabelt å sove mer enn åtte timer

Ifølge kjent søvnforsker i Storbritannia.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er antatt at minst åtte timer søvn eller mer per natt er en ideel søvnlengde. Men det kan være for mye - og til og med usunt, mener forskere. 

Ifølge BBC har professor Francesco Cappuccio ved Universitetet i Warwick i Storbritannia, kommet fram til at for mye søvn er skadelig. Over åtte timer søvn per natt kan være en pekepinn som varsler om tidlig død, mener forskeren.

Cappuccio har analysert 16 studier utført i løpet av ti år. Til sammen har mer enn en million mennesker deltatt i studiene, hvor de har besvart spørsmål om deres sovevaner.

Professoren delte inn personene i tre grupper:

1. De som sov mindre enn seks timer.

2. De som sov mellom seks og åtte timer.

3. De som sov mer enn åtte timer.

Deretter så professoren, som også er tilknyttet Verdenshelseorganisjon og leder for Centre of Excellence for Hypertension and Cardio-Metabolic Research (ESH), på hvor mange som hadde dødd siden studiene ble gjennomført.

Dødssøvn Risikoen for død var 12 prosent høyere i den gruppa som sov minst, sammenlignet med gruppe nummer to.

Resultatene var enda verre var det for de som sov lengst.

I denne gruppa var risikoen for død 30 prosent høyere enn for de som befant seg i den andre gruppa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjør lange perioder med søvn like farlig som å drikke store mengder alkohol daglig, melder BBC.

Utilstrekkelig søvn er fra før forbundet med søvnighet, nedsatt sinnstemning, redusert yteevne og økt reaksjonstid, som igjen øker risikoen for ulykker, ifølge Folkehelseinstituttet. Søvnmangel over lenger perioder er igjen forbundet med økt risiko for depresjoner og angst.

Sammenheng mellom lite søvn og økt risiko for diabetes type 2, hjerte- og karsykdom og overvekt, er også påvist.

Nå antyder Cappuccio forskning at for mye søvn er dødeligere.

Skjult sykdom Dersom en person sover lenge kan dette skyldes at personen er deprimert eller bruker sovepiller. Professor Cappuccio i Storbritannia justerte for dette i sin studie, og fant likevel samme tendens, ifølge BBC.

IKKE FOR MYE:  Søvn er heller ikke bra i for lange perioder, skal vi tro forsker Francesco Cappuccio ved Universitetet i Warwick. Illustrasjonsfoto: Colurbox
IKKE FOR MYE: Søvn er heller ikke bra i for lange perioder, skal vi tro forsker Francesco Cappuccio ved Universitetet i Warwick. Illustrasjonsfoto: Colurbox Vis mer

Personer som sover mer enn åtte timer har i noen tilfeller et underliggende helseproblem som ikke ennå er kommet til syne gjennom andre symptomer, mener professoren.

Det er derfor ikke den lange søvnen som øker risikoen for død, men skjult sykdom.

Professoren kom i 2006 med en studie hvor han hadde gått gjennom data fra 28 000 barn og 15 000 voksne. Da fant han at mindre enn fem times søvn fører til dobbelt så stor fare for overvekt hos både voksne og barn. 

Stølhet og ryggplager Professor Shawn Youngstedt ved Arizona State University fikk 14 unge voksne til å tilbringe to timer mer enn vanlig i senga i tre uker.

Forsøkspersonene meldte om at de ble mer deprimerte. Ifølge studien fikk de også økt inflammasjon i kroppen, spesielt av proteinet kalt IL-6, som målet i blodet. Proteinet er satt i sammenheng med inflammasjon.

Personene i studien meldte også om stølhet og vondt i ryggen. Det har fått professor Youngstedt til å lure på om problemet med lang søvn handler om inaktiviteten som følger med søvnmengden, melder BBC.

Økt søvnmisnøye I Norge forsker Folkehelseinstituttet (FHI) på søvn. I desember 2013 publiserte forskere ved instituttet en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Sleep Medicine, hvor de hadde kartlagt vedvarende søvnvansker hos nordmenn fra 2000 til 2010.

De fant at antall nordmenn med vedvarende søvnvansker, eller insomni, hadde økt fra 11,9 prosent til 15,5 prosent.

Mens bruken av sovemedisiner hadde økt fra 6,9 prosent til 11,1 prosent, hadde den generelle misnøyen med søvn økt fra 8,2 prosent til 13,6 prosent.
 
I en annen studie fant søvnforskere ved FHI at ungdom med søvnvansker hadde fire til fem ganger økt risiko for depresjon. Disse ungdommene hadde betydelig lengre innsovningstid og mer våkentid om natta enn andre ungdommer.

Studioen ble utført i samarbeid med University of Berkeley, California, og ble publisert i European Journal of Child and Adolescent Psychiatry i 2013.

Ifølge Gregg Jacobs ved Sleep Disorders Center ved University of Massachusetts Medical School, kan det den optimale søvnlengden være sju timer.

- Sju timer med søvn dukker opp igjen og igjen, sier han til BBC.