Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Risikerer 5 mrd i skjult bot

Jagerflyene kan bli rådyre, selv om vi ikke kjøper Joint Strike Fighter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no) Hvis Norge før jul undertegner avtale om å delta i neste fase av utviklingen av det amerikanske kampflyet Joint Strike Fighter (JSF), og senere velger å gå ut, kan \'utgangsboten\' bli et sted rundt 5 milliarder kroner.

I det som er kjent om det amerikanske avtaleforslaget, fremgår at hvis et land går ut av samarbeidet, skal det betale en bot tilsvarende de gjenværende landenes merkostnader som følge av de resulterende endringer i produksjonsplanene.

Internt har amerikanerne nylig hatt en dragkamp om forholdsvis begrensede endringer i produksjonsplanene for kampflyet F-22, og her beregnet GAO (Government Accountability Office, riksrevisjonen) merkostnadene til 1,7 milliarder dollar, vel 11 milliarder kroner. Nederland hevdes å ha beregnet sin \'utgangsbot\' ved eventuelt å gå ut av JSF samarbeidet til et sted rundt én milliard euro, rundt 8,3 milliarder norske kroner.

Svære penger

Den første av disse summene illustrerer hvor svære penger det dreier seg om. Produksjonslinjen, med sine hundrevis av underleverandører som igjen har sine underleverandører, kan ikke justeres nevneverdig fordi antall fly som skal leveres går ned for en periode.

Og selv om F-22 er rundt dobbelt så dyr som JSF, dreier det seg faktisk om den samme produksjonslinjen. Planen er at JSF skal overta linjen når siste F-22 rulles ut.

Nederland er Nivå 2 partner i JSF mens Norge er Nivå 3, laveste nivå. Nederland planlegger dessuten å anskaffe 85 fly mens det norske plantallet som kjent er 48.

Men det går ikke an å kalkulere en norsk \'utgangsbot\' direkte fra de nederlandske anslagene.

JOINT STRIKE FIGHTER:  Forsvaret skal erstatte sine F16-fly. Foto: SCANPIX
JOINT STRIKE FIGHTER: Forsvaret skal erstatte sine F16-fly. Foto: SCANPIX Vis mer

Nederland er dessuten en svoren tilhenger av JSF, for en stor del som følge av at amerikanerne ser landet som et brohode i kampflysaken og nærmest overøser nederlenderne med industrikontrakter som Norge bare kan drømme om. Allikevel er det voksende skepsis til JSF i Nederland, og den mulige \'utgangsbot\' nederlandske politikere får seg presentert fra det sterkt JSF-vennlige forsvarsdepartementet er i alle fall ikke for høyt beregnet.

Snille amerikanere?

Det kan vel dessuten stilles spørsmål ved hvor snille amerikanerne planlegger å være mot trofaste, lille Norge. De norske bestillingene av JSF kan selvsagt plasseres slik i produksjonsplanene at følgene av et norsk avhopp blir minst mulige.

Men etter regjeringsskiftet har Norge markert seg som en tviler i kampflysaken, og det vil vel være forretningsmessig realpolitikk å plassere oss slik i planene at det blir vanskeligst mulig for oss å gå ut.

Hele JSF samarbeidet dreier seg faktisk om forretningsmessig realpolitikk. Britene, som er eneste nivå 1 partner, og spesielt italienerne, er med fordi de ikke har noe reelt alternativ til versjonen av JSF som kan operere på hangarskip ved å starte på meget korte baner med \'skihopp\' og lande igjen vertikalt, slik de velkjente Harrier-flyene gjør.

Spania, som ennå ikke er med i JSF, ender nok også der. De små europeiske landene kom nærmest med som gamle F-16-venner og ut fra tradisjonelle sikkerhetspolitiske betraktninger. Og dermed begynte vi å betale og betale, år for år. Nå har vi allerede det ene beinet ute i klisteret. Kontrakten som nå skal undertegnes har som konsekvens å få oss uti til langt over støvleskaftene.

Sporene skremmer

Et anslag på 5 milliarder kroner for en norsk \'utgangsbot\' kan nok tenkes å ligge forholdsvis nær opp til \'verste tilfelle\', skjønt hvem vet. Man kan også spekulere på om vi kanskje kan slippe unna med et sted mellom 3 og 4 milliarder - og håpe på enda litt mindre. Men da risikerer vi å forregne oss ganske stygt.

image: Risikerer 5 mrd  i skjult bot

Den norske forsvarspolitiske beslutningsprosessen disponerer ikke for å gå særlig dypt inn i slike spørsmål. Sporene skremmer. St. prp. nr. 48 (1999-2000) Anskaffelse av nye fregatter, var et mesterstykke i utelatelser og vage passuser, og FDs embetsverk er ikke mindre virtuost i dag.

I fregattsaken kom det ingen vanskelige spørsmål fra Stortingets forsvarskomite, og heller ikke fra nærings-, finans- eller utenrikskomiteene. Hvis dette gjentar seg, glir nok noen passelig tåkete formuleringer om \'forpliktelser\' og en mulig \'utgangsbot\' glatt igjennom.

Prisen

Det verserer for tiden en rekke kalkyler over hva JSF vil koste, og man skal kanskje være litt forsiktig med å feste seg for mye ved én av dem.

Det som imidlertid er realiteten, er at amerikanerne inviterer oss til å undertegne en i praksis nesten bindende avtale før jul, mens endelig pris i følge det som er kjent om avtalen vil være klar tidligst i 2013, alternativt når vi formelt sett kontraktfester flykjøpet ca. tre år før leveranser begynner. Prisfastsettelse i 2013 henger sammen med at det er da ordinær produksjon ventes å starte. Her kan det imidlertid oppstå forsinkelser. Hvis Norge planlegger for leveranser fra 2018, får vi prisen på bordet ca. 2015.

Det er Lockheed Martin\'s JSF Executive Vice-President and General Manager Tom Burbage som har gått ut med detaljer om avtalen. Muligens skjedde dette for å komme lekkasjer i forkjøpet. Avtalen er fremdeles gjenstand for forhandlinger, men det foreligger ikke noe som tyder på at \'utgangsboten\' er tema. Det virker heller ikke sannsynlig, fordi et lands eventuelle gratis avhopp vil skyve regningen over på de andre.

Formelt er det et MoU (Memorandum of Understanding) som skal undertegnes for den nye PSFD (Production, Sustainment and Follow-on-Development) fasen, som erstatter den nå fullførte SDD (System Development and Demonstration) fasen, som har løpt siden 2001.

Kritikk

USAs riksrevisjon GAO har rettet kritikk mot JSF programmet fordi det ikke foreligger noen samlet investeringsstrategi for de to nye kampflytypene JSF og F-22, vedrørende behov, kapasitetsmangler, alternativer og kosteffektivitet.

USAs forsvarsdepartement bør revurdere forretningsgrunnlaget innen produksjonsstart for JSF, fremgår det. JSF programmet kritiseres spesielt fordi det planlegges å produsere 424 fly samtidig med at utprøving ennå foregår. Dette kan føre til prisøkning, forsinkelser og problemer med flyets ytelser, mener GAO.