Risikerer mellom seks måneder og 8 års fengsel

Ulykkessjåføren slipper ut av varetekt i Polen i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Siktelsen mot den norske sjåføren (40), som skadet 17 mennesker da han søndag mistet kontrollen over sin Koenigsegg, er klar.

Han er siktet etter artikkel 173, paragraf fire i den polske straffeloven. Strafferammen er på mellom seks måneder og åtte år.

- Han vil sannsynligvis få en betinget dom, sier Lucas Klimowicz i politiet i Poznan til Dagbladet.

Klimowicz sier at dommen sannsynligvis blir gjort betinget.

- Vi slipper ham fri i dag, forteller han.

Bilen beholder de inntil videre. Den er nå bevis i saken mot nordmannen.

Ble avhørt - Jeg har vært hos politiet og forsøkt å få snakke med ham, fortalte arrangør i Gran Turismo Events, Peter Ternström, til Dagbladet tidligere i dag.

Det fikk han ikke.

Ternström forteller til Dagbladet at saken behandles som en alvorlig trafikkulykke. Samtidig forteller han at sjåføren blir godt ivaretatt av myndighetene.

- Det håndteres svært profesjonelt av polsk politi, han er i de beste hender.

Avhøres i dag Rundt lunsjtider i dag ble nordmannen avhørt av polsk politi. Et sentralt spørsmål å få klarhet i er hvorvidt han hadde slått av de elektroniske hjelpemidlene i Koenigseggen.

Ifølge den polske storavisa Gazeta mistenker politiet at 40-åringen bak rattet kjørte Koenigseggen uten sikkerhetssystemet på.

- Hvis stabilitetssystemet ESP er skrudd av kan det få betydning for en eventuell siktelse og strafferamme, får avisa opplyst.

Bistand fra Norge -Han avhøres i 12-tiden i dag, sammen med en representant fra det norske konsulatet, fortalte Ternström til Dagbladet.

At ulykkessjåføren får norsk bistand bekreftes av UD, men de vil ikke bekrefte at det er en representant til stede under avhøret.

- Vi har vært i kontakt med ham og politiet, Vi påser at han har juridisk representasjon, og tilbyr konsulær bistand, sier pressevakt Frode Overland Andersen i UD.

Krevende bil Sjåføren av ulykkesbilen beskrives av de som kjenner ham som en svært kyndig sjåfør. Han har lang erfaring med motorsterke biler som Ferrari og Porsche.

Det er likevel få gateregistrerte biler som kan matche Koenigseggens forhold mellom krefter og vekt. Knappe 1200 kilo kombinert med 800 hester innebærer at hver hest kun har 1,5 kilo å lugge rundt på. Til sammenligning har en Ferrari 458 en hest per 2,4 kilo.

- Enten det er en Porsche eller en Koenigsegg er så kraftige biler noe man må ha en viss erfaring for å kjøre, sa partner og eier i Autostrada Olav Medhus til Dagbladet mandag.

- Man kan gjøre feil uansett hvor mye hestekrefter man har. I en Koenigsegg er det 800 hester eller noe, da må man ha erfaring. Det er lettere å gjøre feil med mye hester.

Idar Vollvik som eide ulykkesbilen tidligere fortalte Dagbladet at bilen var svært krevende, og at den krevde en del tilvenning.

- Jeg har kjørt mye langtur med Koenigsegg, og den gule bilen hadde jeg en to-tre nestenuhell med. Du må være utrolig fintfølende på gassen. Etter hvert så lærte jeg meg hvor grensene gikk, sier Vollvik.

Fire alvorlig skadet En 25 år gammel kvinne fikk alvorlige skader på ryggraden og indre organer. 

En 20 år gammel kvinne pådro seg åpent lårbeinsbrudd under ulykken.  Et søskenpar på henholdsvis seks og sju år fikk begge kompliserte beinbrudd og ble operert natt til mandag. En femte kvinne fikk mindre skader i beina.