Eemslift Hendrika

Risiko for grunnstøting avverget

På grunn av risikoen for at lasteskipet «Eemslift Hendrika» kunne grunnstøte om få timer, ble det gjort et nytt forsøk på å slepe skipet i sikkerhet onsdag. Rett før klokka 23 er slepet i gang.

Publisert
Sist oppdatert

Det har onsdag kveld lykkes mannskapet fra det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage å ta seg om bord i «Eemslift Hendrika».

Klokka 22.42 melder Kystverket at slepet er i gang, og risiko for grunnstøting er avverget.

- Slepet er nå fast i baugen og slepefartøyet Normand Drott begynner forsiktig å dreie havaristen rundt. Planen er å slepe fartøyet inn Breisundet utenfor Ålesund for videre inspeksjon, skriver Kystvakten.

Været i området har gjort det vanskelig å sette personell om bord på et tidligere tidspunkt.

- Været har vært ekstremt dårlig, men nå er det heldigvis bedre. I går hadde vi bølgehøyde på opp mot 18 meter. I dag har det sunket og det er nede i tre-fire meter. Vinden har også løyet en del, fortalte beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm i Kystverket til Dagbladet TV klokka 22 onsdag kveld. .

I GANG: Seint onsdag kveld er det igangsatt slep av havaristen «Eemslift Hendrika». Foto: Kystvakten / KV Bergen
I GANG: Seint onsdag kveld er det igangsatt slep av havaristen «Eemslift Hendrika». Foto: Kystvakten / KV Bergen Vis mer

Bergingsmannskaper ble firt ned til havaristen fra et helikopter.

- Vi forbereder oss også på det verste, men det er nok en større sannsynlighet for at vi vil lykkes med det arbeidet som er igangsatt, sa beredskapsdirektøren til Dagbladet etter at mannskapet var satt om bord.

Det er fire personer i teamet som nå oppholder seg på havaristen. Oppdraget er ikke risikofritt, ifølge Mortensholm.

- Men personellet er trent og erfarne, og det er dette her de jobber med, så vi er trygge på at risikovurderingene de gjør er gode og at de vil lykkes.

STORE BØLGER: Kystverket frykter at skipet «Eemslift Hendika» skal drive på land i natt - og starter derfor statlig aksjon. Video: Kystvakten Vis mer

Kamp mot klokka

Det nederlandske skipet sendte ut nødsignal mandag formiddag etter at lasten forskjøv seg og skipet fikk slagside i Nordsjøen. Samme kveld mistet skipet all motorkraft og har siden dette drevet mot land i det dårlige været.

Onsdag kveld drev fartøyet direkte mot Stadlandet i en fart på cirka 1,5 knop, og avstanden var rundt 10 nautiske mil til land.

Ifølge Kystverket var det fare for at fartøyet kunne drive på land i løpet av cirka åtte timer, og det ble derfor iverksett en statlig aksjon for å bringe skipet i sikkerhet.

- Som følge av overhengende risiko for at fartøyet vil kunne drive på land i løpet av natta har Kystverket erklært statlig aksjon fra klokka 19 i kveld. Det er igangsatt full mobilisering av oljevernressurser i området, heter det i pressemeldinga Kystverket sendte ut rundt klokka 19 onsdag kveld.

- Stor usikkerhet

Beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm opplyste i pressemeldinga at forholdene har endret seg i løpet av ettermiddagen og kvelden, og Kystverket er bekymret for at fartøyet ikke følger den drivbanen den opprinnelige planen var basert på.

- Vi setter derfor statlig aksjon nå, slik at vi får mulighet til å sette slep på havaristen. Samtidig forbereder vi oss på et verstefallsscenario der vi får en grunnstøting, sa Mortensholm.

Overfor Dagbladet forklarte han at drivvannberegningene viste at fartøyet skulle gå videre nordover.

REDNINGSAKSJON: Her forsøker de å få kontroll på situasjonen på Eemslift Hendrika i Norskehavet. Foto: HRS 5. april Vis mer

- Så vi vurderte at vi hadde mer tid, men vi ser nå at banen ikke er helt i tråd med beregningene. Vi gjør dette for å være føre var, slik at vi ikke kommer i en situasjon som i verste fall ender med at havaristen går på grunn, sa Mortensholm og legger til:

- I verste fall viser beregningene at fartøyet går på grunn om åtte til ti timer. I beste fall sier beregningene at fartøyet ikke går på grunn. Men det er så stor usikkerhet.

Kystverket var likevel er optimistiske.

- Dette er det beste vi kan gjøre nå. Det andre er å sitte og se på at det går på grunn.

Var planlagt torsdag

-Opprinnelig var planen å starte i aksjonen torsdag morgen.

- Men drivvannberegningene er veldig varierende, og med så stor grad av usikkerhet, så mener vi at det må iverksettes tiltak, sa Mortensholm.

Kystverket har også valgt å mobilisere oljevernberedskapen, og setter ut oljevernutstyr både i sjøen og på land, slik at dette er klargjort om aksjonen ikke lykkes og havaristen går på grunn.

Dette fordi området inneholder spesielt sårbare naturområder, som for eksempel Fugleøya Runde, og Kystverket ønsker ikke at de skal utsettes for belastningen av et oljeutslipp.

Statlig aksjon

Kystverket er statlig forurensningsmyndighet ved akutt forurensning eller fare for akutt forurensning.

Ved melding om, eller overhengende fare for et større tilfelle av akutt forurensning vil Kystverkets miljøberedskapsvakt mobilisere beredskapspersonell og utstyr fra kommunal og statlig beredskapsorganisasjon.

Dersom det iverksettes statlig aksjon, beslutter Kystverket hvilke tiltak som skal iverksettes og overtar taktisk kontroll over tilgjengelig utstyr og materiell.

Kilde: Kystverket

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer