SAS-streiken

Risikoen øker: - Fare for liv og helse

SAS-streiken medfører vesentlige utfordringer for helsevesenet i Nord-Norge. - Situasjonen er prekær, slår medisinsk fagsjef på UNN, Haakon Lindekleiv, fast.

ØKENDE RISIKO: Medisinsk fagsjef ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Haakon Lindekleiv, sier at de opererer med stadig høyere risiko, som en følge av SAS-streiken. Foto: Privat
ØKENDE RISIKO: Medisinsk fagsjef ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Haakon Lindekleiv, sier at de opererer med stadig høyere risiko, som en følge av SAS-streiken. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Streiken skaper over tid økende risiko for liv og helse i Nord-Norge.

Det sier medisinsk fagsjef ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), Haakon Lindekleiv, til Dagbladet.

De er avhengig av fly for blant annet å få sommervikarer til Tromsø, og for å gjennomføre et mannskapsbytte på Svalbard. Etter planen skulle begge deler bli gjennomført mandag, men nå jobbes det for alternative løsninger.

- En av løsningene er å bruke ambulansefly. Det er svært lite ønskelig, da det vil påvirke hele ambulanseflyberedskapen i Nord-Norge, sier Lindekleiv til Dagbladet.

- Vil redusere kapasitet på Svalbard

I Longyearbyen har UNN en anestesilege på redningshelikopteret, som også bistår beredskapssykehuset ved behov.

En av mulighetene for mannskapsbytte på Svalbard kan være et chartret fly tirsdag, ifølge Lindekleiv.

- Denne løsningen vil medføre at vi i en del timer på tirsdag vil stå uten anestesilege på Svalbard. Dette vil redusere evnen vår til å ta imot akutt kritisk syke pasienter, dersom det skulle skje en større hendelse eller ulykke på Svalbard i dette tidsrommet, sier han.

UNN har informert Statsforvalteren om dette.

Sykehuset venter seks intensivsykepleiervikarer til Tromsø over helgen. Med mindre de kommer på plass, vil antall «tunge» intensivplasser i UNN gå fra åtte til seks.

- Det er de tyngste plassene, og har en regional funksjon. Det jobbes med å finne alternativ transport, men så langt har vi ikke funnet en god løsning, sier Lindekleiv, og legger til:

- Virksomheten er forsvarlig, men vi opererer med en stadig høyere risiko. Seks sykepleiere utgjør over 30 vakter på intensiv neste uke.

IKKE LENGER: Hovedlivsåra til Longyearbyen er kuttet, som en følge av SAS-streiken. Foto: Jonathan NACKSTRAND / AFP
IKKE LENGER: Hovedlivsåra til Longyearbyen er kuttet, som en følge av SAS-streiken. Foto: Jonathan NACKSTRAND / AFP Vis mer

Utfordringene gjelder ifølge Lindekleiv både UNN og Finnmarkssykehuset, som ifølge ham er helt avhengige av fly for å transportere personell.

- Det er ikke lett å finne alternativer. Avgangene til andre flyselskaper er utsolgt i flere dager framover. I Nord-Norge er fly avgjørende. Kjøreavstanden mellom Oslo og Tromsø er 1700 kilometer. Avstanden for båt mellom Tromsø og Longyearbyen er over 900 kilometer.

- Vil slite med ressurser

Assisterende sysselmester, Sølvi Elvedahl, har i et brev til SAS bedt om at de tar med passasjerer begge veier, i stedet for å fly tomme til destinasjon.

SAS opplyste til Dagbladet lørdag at de har bedt om dispensasjon også for Svalbard, men at det ikke er opp til dem å bestemme.

- Det er fagforeningene som må gi unntak. Gjennom uka har vi sett at enkelte har inntrykk av at det er SAS som sier nei, og at pilotene egentlig står klare til å fly. SAS har tidligere forslått å gjøre unntak for alle charterflyginger, men fått blankt nei fra pilotforeningene, sa pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund.

Søndag ble det klart at pilotforeningen har godkjent dispensasjonssøknaden, og at et SAS-fly vil gå til Longyearbyen mandag 11. juli.

Søndag kveld opplyser leder for SAS Pilot Group, Roger Klokset, at dispensasjonen er utvidet og vil gjelde hele neste uke og at det vil gå fly til og fra Svalbard til og med søndag 17. juli, til TV 2.

- SAS-pilotene er orientert om at befolkningen på Svalbard er ekstra hardt rammet av streiken, siden majoriteten av flyavgangene opereres av SAS, skriver Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening (NSF), til Børsen.

For å sikre tilgang til kritisk personell og utstyr på Svalbard, innvilger pilotene dispensasjon fra streiken for å fly en rundtur til Longyearbyen på Svalbard mandag. Flyet vil gå fra Oslo via Tromsø begge veier, men vil kun være tilgjengelig for passasjerer som skal til og fra Longyearbyen.

- Videre dispensasjoner for flygninger til Svalbard vil vurderes fortløpende etterhvert som de kommer inn, sier han.

I brevet til SAS påpeker Elvedahl at sykehuset i Longyearbyen bare er dimensjonert for lokalbefolkningen og beredskap, men at de nå har fått strandede turister som beslaglegger denne kapasiteten.

- Vi sliter med å få samfunnskritisk personell både opp og ned. Hvis det skjer en stor hendelse, vil vi slite med å få flere ressurser fort nok, sier hun til Dagbladet.

«Vi kan ikke bare be kritisk personell om å sette seg på et tog, eller be om hjelp fra en nabokommune. For befolkningen på Svalbard er det cirka 100 mil til Tromsø», skriver hun blant annet i brevet.

De er i daglig dialog med Justis- og beredskapsdepartementet, i tillegg til å ha møter i beredskapsrådet.

- Livsåra vår

Ifølge Elvedahl hadde SAS ni flyginger ukentlig til Longyearbyen. Norwegian, som er det eneste andre kommersielle flyselskapet som flyr til Svalbard, står for tre ukentlig.

- SAS er hovedleverandør av livsåra vår. De bør prioritere Svalbard-ruten, og ikke bare for å få folk ned - behovet for å få folk til øya er minst like stort, sier Elvedahl.

Sysselmesteren på Svalbard er beredskapsansvarlig for øygruppen. De har til enhver tid to redningshelikopter i beredskap, med tilhørende mannskap.

BEREDSKAP: Sysselmesterens redningshelikopter i lufta utenfor Longyearbyen. Foto: Fredrik Ljone Holst / NTB
BEREDSKAP: Sysselmesterens redningshelikopter i lufta utenfor Longyearbyen. Foto: Fredrik Ljone Holst / NTB Vis mer

- Noe av mannskapet skulle ha vært skiftet, tre av dem var kritiske å få skiftet forrige uke. Vi må få dem opp nå, men vet ennå ikke hvordan.

Foreløpig er det ikke fare for liv og helse, ifølge Elvedahl. Skulle man nå det punktet, vil Sysselmesteren varsle departementet momentant.

- Men stadiet før det, når det kommer til transport, er kritisk. Vi har ikke andre alternativer. De har satt oss i en utrolig vanskelig situasjon, påpeker Elvedahl.

- Ender vi opp med en situasjon hvor vi må hente personell på fastlandet med et av redningshelikoptrene, berører man totalberedskapen for Svalbard, legger hun til.

Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund, sier følgende til Dagbladet:

- Streiken får alvorlige konsekvenser, både for passasjerer og samfunnet. Vi håper på en snarlig løsning.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer