Opprør på Frp-grasrota

- Riv bommene eller gå av

- Riv bommene eller gå ut av regjering. Det er den klare tilbakemeldingen jeg får fra grasrota, sier gruppelederen for Frp i Telemark.

PRESSET ØKER: Frp-leder og finansminister Siv Jensen må sette hardt mot hardt for å få revet bomstasjonene, lyder et voksende krav fra grasrota i Fremskrittspartiet. Foto: Bjørn Langsem
PRESSET ØKER: Frp-leder og finansminister Siv Jensen må sette hardt mot hardt for å få revet bomstasjonene, lyder et voksende krav fra grasrota i Fremskrittspartiet. Foto: Bjørn LangsemVis mer

- Jeg har fått flere titalls henvendelser. Beskjeden fra grasrota er at vi må cashe inn vedtaket fra Frp's landsmøte om å betale ned bompengegjeld og rive alle bomstasjonene. Hvis ikke må vi gå ut av regjering, sier Knut Morten Johansen til Dagbladet.

Han leder Frp's fylkestingsgruppe i Telemark, hjemfylket til tidligere Frp-statsråd Bård Hoksrud som nå er tilbake på Stortinget.

- Mener alvor

ALVOR: Grasrota krever bom-gjennomslag for Frp, sier fylkestopp Knut Morten Johansen i Telemark Frp.
ALVOR: Grasrota krever bom-gjennomslag for Frp, sier fylkestopp Knut Morten Johansen i Telemark Frp. Vis mer

Også Johansen var i regjeringsapparatet inntil nylig, som statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet fram til utvidelsen med KrF i januar.

Han stiller seg ikke uten videre bak kravet om å stille ultimatum, men utelukker det heller ikke.

- Først må vi kjøre de prosessene som er satt i gang. Det er ikke krise der vi er nå, men det kan være begynnelsen på noe som kan ende med en krise. Det er ingen tvil om at de tilbakemeldingene som kommer er veldig tydelige på at vi må vise at vi mener alvor, sier Johansen.

BOMPENGER: Frp-leder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug forklarer hvorfor vi må betale bompenger. Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Folk er rasende

Oslo Frp har vedtatt at dersom partileder Siv Jensen ikke får overbevist de tre andre partiene i regjering om å bruke 100 milliarder oljekroner til å slette all bompengegjeld, må stortingsgruppen foreslå det i Stortinget under behandling av revidert nasjonalbudsjett.

- Vi har trukket på skuldrene mens folk er blitt rasende, sa mangeårig Frp-formann Carl I. Hagen til Dagbladet torsdag.

Hagen mener at Frp's statsråder må ta dissens i regjering dersom partiets krav om å slette bomgjeld med oljepenger ikke vinner fram.

- Det er fullt mulig i de forhandlingene som nå skal skje, at det fremmes et forslag i regjering der våre statsråder stemmer annerledes enn de øvrige, sier Frp-høvdingen.

Bom-instruks

Rådsmøtet i Telemark og Vestfold Frp vedtok onsdag kveld et tilsvarende krav:

«Vi forventer og forlanger at våre stortingsrepresentanter følger opp det enstemmige landsmøtevedtaket,» heter det i uttalelsen.

- Det er en instruks. Vi må sørge for en generalvotering om bom under Stortingets behandling av revidert, sier Frp's ordførerkandidat i nye Holmestrand Frp, Jan Fredrik Vogt.

- Vi forventer at stortingsgruppa følger opp landsmøtevedtaket. Dette er et veldig tydelig signal fra oss om at dette må på plass, istemmer Frp's ordførerkandidat i Skien, Jørn Inge Næss.

- Er saken så viktig at dere må gå ut av regjering dersom dere ikke får gjennomslag nå?

- Det er en alvorlig situasjon, sier Næss.

- Hvor alvorlig?

- Det får vi komme tilbake til.

- Beskjed mottatt

- Beskjed er mottatt, sier Bård Hoksrud på spørsmål fra Dagbladet om han vil la seg instruere av sitt eget fylkeslag.

- Er det ja eller nei?

- Beskjeden er mottatt. Jeg jobber hver dag og hver uke for å redusere og fjerne bompenger.

- Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet?

- Beskjeden er mottatt. I likhet med fylkespartiene i Vestfold og Telemark mener jeg at bompenger er en kjempeviktig sak.

Frp's stortingsrepresentant fra Vestfold, Morten Stordalen, sier det er bra med en tydelig beskjed hjemmefra.

Krisemøte

Bompengeopprøret har på kort tid vokst til å bli en krisesak i regjeringen.

Etter at Jensen mandag varslet at hun ville «innkalle» de andre partilederne til et særegent bompengemøte, har det vært taust om møtested og tid. Men partilederne møttes i alle fall til regjeringskonferanse i går.

De to største regjeringspartiene har så langt hatt helt motstridende strategier for å møte opprøret:

Mens Jensen mobiliserer til kamp i regjeringen, overlater statsminister og Høyre-leder Erna Solberg til Høyre lokalt å avgjøre veipakkenes skjebne.

SNUDDE: Siv Jensen måtte på talerstolen etter at Carl I. Hagens forslag om å ta av oljefondet og betale ned bompengegjelden fikk overveldende støtte på landsmøtet. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

Pakker rakner

I takt med at lokale bompengelister mobiliserer velgere fra de etablerte partiene, rakner nå det ene prosjektet etter det andre:

* Med overveldende flertall sa bystyret i Arendal torsdag nei til en bompengefinansiert samferdselspakke i sørlandskommunene Arendal, Grimstad, Froland og Tvedestrand.

* Buskerudbypakke 2 som omfatter Drammen, Lier og Nedre Eiker ble parkert onsdag etter at Høyres kommunestyregruppe i Nedre Eiker snudde og sluttet seg til Frp.

* Et flertall i formannskapet i Os vedtok onsdag ettermiddag å stille seg bak et forslag fra ordfører og Frp-nestleder Terje Søviknes om å utsette behandlingen av en samferdselspakke for bergensregionen.

- Utsettelse

Henrik Asheim (H) som leder finanskomiteen på Stortinget sier at han forstår at lokale pakker parkeres.

- Man ser at her har vi gapt over for mye og at betalingsviljen er ikke så stor som man trodde. Da må man justere ned prosjektet. De bestemmer jo selv lokalt hvordan de vil gjøre det.

- Hva innebærer det at bompengefinansierte byutviklingsprosjekt stemmes ned lokalt?

- Det er en utsettelse. Så må man tenke seg om på nytt. Det finnes sikkert prosjekter som er bra, og det finnes sikkert noe som kan tas ut. Og om folk ikke er interessert i å betale det det koster, må man skalere ned ambisjonsnivået. Så enkelt, og så vanskelig er det, sier Asheim.

Strammer inn

Erna Solberg har flere ganger vært tydelig på at bompengepakkene forutsetter lokal tilslutning. Sier en av avtalepartene nei, vil ikke regjeringen fremme forslag til Stortinget om at staten tar halve regninga for byutviklingsprosjektene.

På toppen av det hele har samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) strammet inn og gitt beskjed om at verken kostnadssprekk eller sviktende inntekter i byprosjektene kan dekkes inn ved økte bompenger for bilistene.