Robinson-Ihne vant media

Ihne Vagmos bitche-stempel kostet henne kanskje Robinson-seieren, men det sikret henne mediaseieren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Robinsonekspedisjonen handler kanskje like mye om å bli en liten kjendis som å bli årets Robinson. Hvis så er tilfelle vant Ihne Vagmo klart seieren om mest oppmerksomhet i media, viser en fersk medieanalyse.

- Det er særlig Ihnes bitche-stempel som har gitt henne mest medieoppmerksomhet. Det er vårt inntrykk at negative vinklinger typisk vinner mest frem i avisene, sier medieanalytiker Svanhild Breidalen i Observer Norge til Dagbladet.no. Det er Observer som har utført analysen.

Bifili vekker interesse

Avisene fant også vinneren Therese Andersen interessant. Medieanalytikerene mener det antageligvis skyldes de raske ryktene om at hun var Robinson-vinner.

Det at Karl Erik (Emil) Salmila kom ut av skapet og stod frem som bifil, vekket også medienes interesse. Truls Pedersens frieri da han fikk kjæresten på besøk var også godt avisstoff, viser analysen.

400 artikler

Observer har funnet frem til at det er skrevet nærmere 400 artikler om Robinson. Av disse fokuserer 155 på en eller flere av deltagerne. Det er disse 155 artiklene analysen bygger på. Konklusjonen ble altså at Ihne Vagmo fikk mest oppmerksomhet i norske aviser. Dette målt både i antall artikler og hvor mye sakene ble lest.