Data fra kartmaskinene om bord viser at skipet heller ikke kan ha fulgt sjømerkene gjennom Vatlestraumen, skriver Bergens Tidende.
De rekonstruerte datafilene fra kartmaskinene på brua til «Rocknes» viser at skipet ikke har gått slik det skulle dersom oppmerkingen med fyrlykter og lys gjennom Vatlestraumen var blitt fulgt
Ifølge avisa har spesialister i Kongsvinger-selskapet Ibas AS utført analysen på oppdrag fra forsikringsselskapene Gard og Norwegian Hull Club. Posisjonene til «Rocknes» ble registrert hver 20. sekund ved hjelp av det satellittbaserte navigasjonssystemet GPS.
Resultatet av analysen var klart allerede for to uker siden.
Etterlatte etter den omkomne kaptein Jan Aksel Juvik som førte «Rocknes» er ikke fornøyd med Sjøfartsdirektoratets rapport. Rapporten sier at skipet var feillastet, og dermed plasseres skylden hos kapteinen. Sønnen Eirik Juvik krever full granskning, skriver Aftenposten.
- Dette skal ikke stå uimotsagt. Jeg forventer og regner med at det blir foretatt en grundig granskning av en kommisjon. Det forventer alle, utenom de som skal betale for den, sier sønnen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger