AVVISER DYR ADMINISTRASJON: Kommunikasjonssjef Bernt Apeland i Røde Kors.
AVVISER DYR ADMINISTRASJON: Kommunikasjonssjef Bernt Apeland i Røde Kors.Vis mer

Røde Kors avviser at de har dyr administrasjon

Avviser at organisasjonen bruker mer penger enn de fleste andre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Oslo (NTB): Norges Røde Kors avviser at organisasjonen bruker mer penger enn de fleste andre hjelpeorganisasjoner til drift selv om tallene fra 2008 viser at organisasjonen brukte mer penger på administrasjon enn alle andre hjelpeorganisasjoner.

En undersøkelse tidsskriftet Kapital har foretatt viser Norsk Folkehjelp var mest effektiv. Norges Røde Kors brukte langt mer penger på administrasjon og pengeinnkreving enn det mange andre bistandsorganisasjoner gjorde.

Mens 90 prosent av midlene som blir samlet inn av Norsk Folkehjelp gikk i 2008 direkte til bistand, er det den offentlige støtten som redder regnskapet til Norges Røde Kors. I 2008 brukte nemlig organisasjonen mer penger på administrasjon og pengeinnkreving enn det de faktisk klarte å samle inn, ifølge Kapital.

Fondstap forklaringen

Røde Kors har en forklaring på 2008-tallene. Kommunikasjonssjef Bernt G. Apeland sier at dersom Kapital bruker den samme regnemåten for 2009, vil resultatet bli at Røde Kors befinner seg blant de fire beste når det gjelder andelen av innsamlede midler som går til direkte bistand.

-2009-tallene viser at 87 øre av hver krone går til humanitært arbeid, sier kommunikasjonssjef Bernt G. Apeland til NTB.

- Hovedforklaringen på at vi havner der vi havner på Kapitals måling i 2008, er at vi hadde et regnskapsmessig tap på 220 millioner kroner på vårt humanitære fond som en følge av finanskrisen. Det snudde i 2009. Hadde den samme utregningen som Kapital brukte i 2008 blitt benyttet for 2009, ville vi vært blant topp fire, sier han.

Apeland konkluderer med at Kapitals utregning gir et galt bilde av effektiviteten til Røde Kors, og sier dette er meget beklagelig når organisasjonen er midt oppe i innsatsen for Haiti.

Dyr administrasjon

For hver hundrelapp Norsk Folkehjelp fikk i 2008, gikk 93 kroner til faktisk hjelp og 7 kroner går til administrasjon.

Ifølge Kapital sine beregninger er Norsk Folkehjelp den hjelpeorganisasjonen som bruker bistandsmidlene mest effektivt.

- Vi har ingen magisk formel for effektiv drift, men det er klart at det er positivt og gledelig at vi kommer så godt ut i disse undersøkelsene, sier kommunikasjonssjef Tor Henrik Andersen i Norsk Folkehjelp til Klassekampen.

NTB