Frykter oljeutslipp-katastrofe

Rødehavets tikkende bombe

Denne rustende oljetankeren utenfor Jemens kyst kan eksplodere når som helst, med over 1,1 millioner fat olje ombord. I flere år har FN forsøkt å megle seg ombord på båten, men houti-militsen nekter.

MULIG MILJØKATASTROFE: Dette satellittbildet viser FSO Safer-tankskipet, også kalt spøkelsesskipet, som ligger utenfor borgerkrigsherjede Jemens kyst i Rødehavet. Den er lastet med 1,1 millioner fat olje, som eksperter frykter kan slippe ut i Rødehavet. Det vil i så fall skape en gedigen miljøkatastrofe. Houti-bevegelsen i Jemen skal bruke miljøbomba som forhandlingskort. Foto: Ap / NTB
MULIG MILJØKATASTROFE: Dette satellittbildet viser FSO Safer-tankskipet, også kalt spøkelsesskipet, som ligger utenfor borgerkrigsherjede Jemens kyst i Rødehavet. Den er lastet med 1,1 millioner fat olje, som eksperter frykter kan slippe ut i Rødehavet. Det vil i så fall skape en gedigen miljøkatastrofe. Houti-bevegelsen i Jemen skal bruke miljøbomba som forhandlingskort. Foto: Ap / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne uka behandlet FNs Sikkerhetsråd den store og stadig mer rustne oljetankeren FSO Safer, som de frykter kan skape en enorm miljøkatastrofe og ødelegge store deler av livet i Rødehavet.

- Hvis båten tar fyr eller eksploderer, vil 4,8 millioner mennesker i Jemen og 350 000 personer i Saudi-Arabia bli eksponert for farlig høye forurensingsnivå i løpet av 24 til 36 timer, sier Inger Andersen, assisterende generalsekretær og direktør for FNs miljøprogram, ifølge Al-Jazeera.

Rustet og ødelagt

Den forlatte oljetankeren er lastet med 1,1 millilner fat olje, og kan eksplodere «når som helst», har eksperter sagt i flere år. Siden borgerkrigen startet i Jemen i 2014, har båten stått tanket fast utenfor landets vestlige kyst, og blitt et forhandlingskort for houti-bevegelsen, som kontrollerer kystbyen Hodeida.

Skipet blir en stadig farligere miljøbombe. Kjølesystemet har rustet, og kan ikke slås av. Brannslokkingssystemet er også ødelagt, ifølge båtens tidligere sjef, Ahmed Kulaib, som har blitt intervjuet om båten i TIME.

- Hun var et veldig bra fartøy i sin tid. Men ikke i dag, sier Kulaib.

RUSTER: I sin tid var den store oljetankeren FSO Safer et velfungerende skip, men nå er rusten i ferd med å ta over. Når du vet at det er over én million fat olje inni båten, er det god grunn til bekymring. Foto: Ap / NTB
RUSTER: I sin tid var den store oljetankeren FSO Safer et velfungerende skip, men nå er rusten i ferd med å ta over. Når du vet at det er over én million fat olje inni båten, er det god grunn til bekymring. Foto: Ap / NTB Vis mer

- Gnist gir eksplosjon

For ett år siden, i mai 2020, sprakk et rør, som gjorde at motorrommet ble fylt opp av sjøvann. Intensivt redningsarbeid klarte å unngå katastrofe, men lappingen holder ikke lenge, frykter Kulaib. Enda mer er han redd for at oksygen ombord på båten kan blande seg med gassene på skipet.

- En liten gnist kan føre til en stor eksplosjon på det skipet, advarer Kulaib i TIME.

Tankskipet i Rødehavet er lastet med fire ganger mer olje enn Exxon Valdez- oljeutslippet i 1989, som den gang skapte omfattende miljøskader på Alaskas sårbare natur.

- Om den eksploderer vil millioner av jemenitter bli utsatt for svært giftige nivåer av forurensning innen kort tid, og befolkningen langs hele kysten vil kunne miste inntektene sine, sier Nina Langslet, leder for politikk og samfunn i Redd Barna.

EKSPLOSIVT: Safer FSO ligger noen kilometer nord for Hodeida i Jemen, med over én million fat olje i lasten, som er fire ganger mer enn Exxon Valdez-utslippet i 1989. Foto: European Space Agency
EKSPLOSIVT: Safer FSO ligger noen kilometer nord for Hodeida i Jemen, med over én million fat olje i lasten, som er fire ganger mer enn Exxon Valdez-utslippet i 1989. Foto: European Space Agency Vis mer

Verdens verste katastrofe

Jemen er et av verdens aller fattigste land, men en av verdens yngste befolkning, der langt over halvparten av landets 30 millioner innbyggere er barn. Siden 2014 er landet i borgerkrig, over halvparten av borgerne sulter og er ett av landene i verden med aller minst vannressurser.

Legg så en mulig miljøkatastrofe på toppen, og tragedien for det lutfattige landet vil være komplett. Organisasjonen ACAPS har regnet ut at 31 500 fiskere vil bli rammet og 235 000 arbeidere i fiskerelatert industri. I tillegg vil den livsviktige havna i Hodeida måtte stenges. Denne er hovedåra inn med nødhjelp til landets sultende innbyggere.

Å skulle rense området for olje vil koste 20 milliarder dollar, som er hele Jemens bruttonasjonalprodukt i 2019.

En brann vil skape en enda større katastrofe, med enorm luftforurensing for innbyggere både i Jemen og nabolandet Saudi-Arabia.

- Om dette skjer, vil det bli den største menneskeskapte olje-relaterte katastrofen, basert på våre estimat, sier Belal Al Mazwwda i ACAPS, ifølge TIME.

Tida løper fra oss

Den danske assisterende generalsekretæren og direktøren for FNs miljøprogram, Inger Andersen, har holdt i saken i lang tid, og advarte så seint som torsdag i FNs Sikkerhetsråd om den mulige miljøbomba.

- Tida løper fra oss, og dette vil ikke bare gå ut Jemen, men også for livet i Rødehavet og skipstrafikken i området. Nå må eksperter få komme ombord for å identifisere og reduserer risikoene på skipet, sa Andersen.

Den Iran-støttede houti-militsen bruker oljetankeren som et forhandlingskort, ble det sagt i Sikkerhetsrådet-behandlingen.

Forhandlinger pågår nå for fullt for å få eksperter ombord på skipet, går det fram av torsdagens behandling i Sikkerhetsrådet.

Bare Allah vet

De som nok er sjeleglade for det, og som ønsker seg en løsning er de sju-åtte ansatte som er igjen på båten.

- De følges kontinuerlig av houti-militante som ikke kan noe om hydrokarboner. De vet bare hvordan de kan bruke våpen, sier den tidligere sjefen på båten, Kulaib, til TIME.

SMÅ UTSLIPP: Dette bildet viser ett av mange små oljeutslipp på oljetankeren ved navn FSO Safer. Eksperter frykter skipet kan eksplodere og skape en enorm miljøkatastrofe i Rødehavet. Foto: AP / NTB
SMÅ UTSLIPP: Dette bildet viser ett av mange små oljeutslipp på oljetankeren ved navn FSO Safer. Eksperter frykter skipet kan eksplodere og skape en enorm miljøkatastrofe i Rødehavet. Foto: AP / NTB Vis mer

Med jevnlige mellomrom får fiskebåter besøke båten og levere mat, reservedeler og diesel til båtens generatorer.

«Alle bekrefter at en katastrofe er nær», skrev sjefsingeniøren Yasser Al Quatabi i rapporten etter ulykken for ett år siden.

Så avsluttet han:

«Men når det nøyaktig skjer, er det bare Allah som vet».

I BEDRE DAGER: Slik så oljetankeren Safer ut før rusten tok over. Her avbildet i 1999. Foto: MarineTraffic
I BEDRE DAGER: Slik så oljetankeren Safer ut før rusten tok over. Her avbildet i 1999. Foto: MarineTraffic Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer