Rødt lys - også for syklister

Tar du sjansen på å sykle på rødt så lenge det ikke kommer biler susende? Det kan koste seg 900 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Som syklist blir du regnet som kjørende. Trafikkreglene gjelder for syklister akkurat som for bilister, sier politiførstebetjent Øyvind Mellesdal ved politiets trafikksentral i Oslo.

Det betyr at også syklister kan risikere bot hvis de blir tatt for å sykle på rødt lys. Det er det mange som ikke vet.

- Mange vi har stoppet, har stilt seg uforstående til forelegget. De tror de har lov til å sykle selv om det er rødt lys, sier Mellesdal.

Ni forelegg

Hittil i år har ni personer fått forenklet forelegg for å ha syklet på rødt lys i Norge. På samme tid i fjor, hadde 37 syklister fått bot for det samme. Det får Dagbladet.no opplyst fra Statens innkrevningssentral i Mo i Rana.

- Vi ser særlig i sommersesongen at flere kjører på rødt. Hvis vi ser det, så stopper vi vedkommende, sier Øyvind Mellesdal.

Han sier det også er en sikkerhetsvurdering hver enkelt syklist må ta.

- Man har jo ingen beskyttelse når man sitter på en sykkel. Da er det best å ikke ta sjansen på å sykle på rødt.

BRUKER FOTGJENGEROVERGANGEN: Sykkelbud Stene Larsen(33) sier at han ofte hopper opp på fortauet for å bruke fotgjengerovergangen. Dermed slipper han å vente på grønt lys. Foto: Jeanette Pjaaka Hauge
BRUKER FOTGJENGEROVERGANGEN: Sykkelbud Stene Larsen(33) sier at han ofte hopper opp på fortauet for å bruke fotgjengerovergangen. Dermed slipper han å vente på grønt lys. Foto: Jeanette Pjaaka Hauge Vis mer

Dårlige holdninger

Generalsekretær i Syklistenes landsforening, Trond Berget, sier til Dagbladet.no at mange syklister tar med seg holdningene som fotgjengere over på sykkelen. I Norge er det lov å gå på rødt lys, og dette overfører mange til når de sykler.

- Men de dårlige holdningene er et resultat av veldig dårlig tilrettelegging for syklister, i hvert fall i Oslo. Tilretteleggingen påvirker folks måte å ferdes på.

Han sier at når han kjører bil, gir veisystemet han beskjed om hvordan han bør kjøre. Slik er det ikke når han sykler.

- Når det gjelder sykling, er det ikke en måte å sykle på som er mest fordelaktig. I Oslo er det i stor grad lagt opp til at syklistene skal ferdes på fortauet, noe som er et resultat av den dårlige tilretteleggingen. Dermed oppfører syklister seg som fotgjengere, selv om de egentlig bør følge regler som kjørende, sier Berget.

- Ikke sikkerhetsproblem

Trond Berget synes ikke det er greit at folk sykler på rødt lys, men sier det er liten sikkerhetsfare forbundet med det.

- Jeg tror syklister er mer forsiktig enn fotgjengere når de krysser en vei på rødt.

Rødt lys - også for syklister

En undersøkelse utført av Transportøkonomisk institutt viser at det er liten sikkerhetsfare forbundet med å sykle på rødt lys.

Ifølge undersøkelsen sykler en tredjedel av syklistene på rødt lys. Ingen av totalt 4000 spurte syklister svarte at de hadde vært innblandet i en kollisjon på grunn av sykling på rødt lys. 115 syklister rapporterte om kollisjoner med andre trafikanter.

Fikk bot

Sten Larsen (33) har jobbet som sykkelbud i fire år. Han synes syklister bør respektere rødt lys.

- Stort sett stopper jeg på rødt, men ofte hopper jeg opp på fortauet og sykler over fotgjengerovergangen istedenfor, sier han.

Han tror de fleste sykkelbud respekterer det røde lyset, men skjønner at mange blir utålmodige hvis det ikke er biler i veien.

- Hvis det er oversiktlig og ikke til fare for noen, ser jeg ikke helt problemet med å sykle på rødt, sier han.

Han innrømmer at han selv fikk en bot på 900 kroner for to måneder siden.

- Jeg var litt ukonsentrert og syklet på rødt. Det var en politibil rett foran meg, og jeg fikk bot. Jeg kunne ikke gjøre annet enn å legge meg langflat, sier Larsen.

Oppfordringer

Politiførstebetjent Øyvind Mellesdal har tre oppfordringer til syklister som skal ut i trafikken.

- Gå over fotgjengerfelt

- Vis aktsomhet på fortau

- Stopp på rødt lys. Trafikkregler gjelder for syklister også.

DÅRLIG TILRETTELAGT: Trond Berget i Syklistenes landsforening tror dårlig tilrettelegging for syklister er årsaken til syklisters dårlige holdninger.