Billigere enn tre timer gratis passering i bomringen:

Rødt vil ha happy hour på trikk, buss og bane

Høyres forslag om bompengepause har inspirert Rødt-leder Siavash Mobasheri i Oslo.

VIL HA HAPPY HOUR: Siavash Mobasheri vil ha happy hour på trikk, buss og bane. Foto: Anita Arntzen
VIL HA HAPPY HOUR: Siavash Mobasheri vil ha happy hour på trikk, buss og bane. Foto: Anita ArntzenVis mer

Framfor tre timer gratis passering i bomringen mellom klokka 17 og 20, slik Oslo Høyre har foreslått - vil Rødt ha tre timers gyldighet på enkeltbilletter i hovedstaden.

SVs listetopp Sunniva Holmås Eidsvoll har stemplet Høyres bompengepause som en happy hour for utslippsbiler. Prisen for festen er rundt 200 millioner kroner i året, eller et sted mellom 2,4 og 4,1 milliarder kroner fram til 2036 som er avtaleperioden for Oslopakke 3.

- Rødt liker ideen om happy hour. Men vi vil heller ha tre timer happy hour i kollektivtrafikken døgnet rundt og hele året, sier Mobasheri til Dagbladet.

Målet er gratis

- Høyres forslag om bompause er dyrt, det skaper mer forurensing og er best for dem med mye penger. Vårt forslag er langt billigere, det vil gjøre at flere velger kollektivt og det vil være spesielt bra for familier med lite penger, mener Rødts Oslo-leder og partiets tredjekandidat til valget 9. september.

Mobasheri mener at tre timers varighet på enkeltbilletter ikke kommer i konflikt med partiets ønske om rimeligere månedskort.

- Vårt mål er gratis kollektivtrafikk i Oslo. På veien dit foreslår vi og stemmer for tiltak som gjør det billigere. Det var Rødt som fikk forhandlet fram at barn reiser gratis til de er 6 år mot tidligere 4 år, og det var vi som sørget for å utvide ungdomsbilletten fra 16 år til 18 år, sier Mobasheri.

Inntektsvekst?

Ruters solgte enkeltbilletter for 1,7 milliarder kroner i fjor. Det var godt under halvparten av selskapets samlede ordinære billettinntekter, ifølge selskapets årsrapport.

- Hva vil det koste å innføre happy hour i kollektivtrafikken?

- Lavere priser betyr ikke nødvendigvis lavere inntekter. Da prisen ble satt ned på månedskort for noen år siden, økte salget med 60 prosent. Hvis salget går ned 5 prosent, vil det utgjøre 85 millioner kroner årlig i tapte inntekter - altså langt rimeligere enn Høyres bompengepause. Men ærlig talt vi tror på en motsatt effekt, der flere enn i dag vil kjøpe enkeltbillett, sier Mobasheri.

- Og hvor færre kjøper månedskort, slik at inntektene samlet går ned likevel?

- Vi vet at mange med lite penger ikke tar seg råd til store utgifter som et månedskort. Derfor vil en enkeltbillett som varer i tre timer, være et tiltak som treffer sosialt rettferdig, mener Rødts Oslo-leder.

Ja til alt

- Både fra opposisjonen og byrådspartiet Ap framholdes det at Rødt har lav troverdighet fordi partiet har sagt nei til Oslopakkene og stemt mot bompenger?

- Vi har stemt mot pakkene fordi andelen veiutbygging har vært altfor høy. Vi synes at billigere kollektivpriser er et bedre og mer rettferdig miljøtiltak enn å bruke mange milliarder på å bygge kapasitetsøkende motorvei til Asker og Bærum.

Statsminister Erna Solberg gjentok sitt budskap mange ganger da hun ble konfrontert om bombråket i regjeringen: - Jeg har ingen kommentarer. Reporter: Mats Rønning / Video: Lars Eivind Bones Vis mer

- Hva vil dere prioritere i forhandlinger med et eventuelt gjenvalgt rødgrønt byråd - billigere månedskort eller tre timers gyldighet på enkeltbilletter?

- De med aller dårligst råd vil ofte ikke ta seg råd til å investere i månedskort selv om prisen halveres, og billigere enkeltbilletter vil også treffe de som har vært vant til å bruke bilen. Vi trenger lavere priser for alle. Når prisene går ned blir kollektivtilbudet mer attraktivt.