Røkke flyr igjen

Mens Kværner-sjef Kjell Almskog var på ferie og aksjekursen svak, slo Kjell Inge Røkke til. For tre milliarder kroner kjøpte Røkke-kontrollerte Aker Maritime 26,39 prosent av aksjene i Kværner. Men Røkkes nye raid er neppe over med det.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har Røkke planer om å raide Kværner som han gjorde i Aker RGI, kan også Almskogs dager i Kværner snart være talte. Selv vil han ikke spekulere i Røkkes motiver for oppkjøpet.

- I utgangspunktet er vi positive til alle aksjonærer som ønsker å være langsiktige og industrielle. Om dette er tilfelle med Røkke, vet vi ennå ikke, sier Almskog.

Røkke ringte i går morges til Almskog, for å fortelle at han er blitt Kværners i særklasse største eier:

- Vi snakket lite om framtida. Han ringte for å fortelle om selve kjøpet. Men vi avtalte å møtes i løpet av noen dager for å diskutere strategien framover, beretter Almskog.

- Snakket du med Røkke i forkant av kjøpet?

- Jeg kjenner Røkke og vet at han har vært positiv til Kværner lenge. Jeg visste at det var mulig at han ville gå inn på et eller annet tidspunkt. Men selve kjøpstidspunktet kom fullstendig overraskende på oss. Jeg legger imidlertid ikke noe negativt i at vi ikke ble konferert på forhånd, sier Almskog.

- Røkke viser god teft og skjønner at Kværner står foran et stort oppsving, kommenterer konsernsjef Kjell Almskog i Kværner.

Fra raid til fotball

Dette er Røkkes scenarier
Dette er Røkkes scenarier Vis mer

Etter å ha handlet aksjer på formiddagen, satte Røkke seg i går ettermiddag i lånt privat-jet og fløy til Molde for å se toppoppgjøret mot Rosenborg. Hans eget jetfly måtte han parkere, etter at et lyn-nedslag hadde satt flyet ut av drift.

Utenfor Molde stadion var han lite lysten til å prate om hvilke framtidsplaner han har for Kværner.

- Nei, der har jeg ingen kommentarer utover det som allerede er gitt av Aker Maritime, sier Røkke til Dagbladet.

- Men de ansattes talsmenn i Kværner har allerede sagt at de er skeptiske til ditt oppkjøp. Bekymrer det deg?

- Nei, jeg synes det er sunt at de stiller spørsmål.

- Mener du det seriøst?

- Ja, selvfølgelig. Jeg har ikke noe problem med at folk stiller spørsmål. Det må man akseptere.

- Så du er klar til å møte de ansatte og snakke med dem?

- Ja, selvfølgelig. Det er vanskelig å kunne lede en industribedrift uten å kunne snakke, og svare på spørsmål fra de ansatte. Det ser jeg på som helt okey. Dette skal vi satse friskt på å få til. Det er jo bare Aker Maritime som har kjøpt opp en post i et selskap, så en skal ikke overdrive dette her heller, sier Røkke.

- Men det er klart at vi (Aker Maritime) forventet at det skulle bli en del oppmerksomhet rundt dette oppkjøpet, selvfølgelig. Vi ser på dette som vi gjør på alle andre utfordringer vi har, og som en veldig positiv mulighet for selskapet.

- Men nå må dere la meg gå inn for se på fotballkampen, smiler Røkke.

Strategien

Røkke eier gjennom Aker RGI 63 prosent av aksjene i Aker Maritime, og sitter selv som styreformann.

- Kværner har mye spennende spissteknologi. Vi vil være med på å videreutvikle mulighetene i Norge og internasjonalt, sier konsernsjef Sverre Skogen i Aker Maritime, som forklaring på milliardoppkjøpet.

Informasjonssjef Torbjørn Andersen i Aker Maritime utdyper planene en smule:

- Vi vil nå søke kontakt med de øvrige aksjonærene og styret i Kværner, for å stake ut veien videre. Kværner er inne i en omstilling vi har tro på, og vi føler at Aker Maritime har noe å bidra med i den sammenheng.

Andersen ser flere faktorer som frister til nærmere samarbeid og effektivisering:

  • Begge selskapene er norskbaserte, men jobber også internasjonalt.
  • Begge er engasjerte innen olje og gass.
  • Selskapene har to offshore-verft hver.
  • Begge besitter stor grad av spisskompetanse.

En sexy aksje

Etter at Kjell Inge Røkke gikk inn i Kværner for kursen opp med 20 prosent! Dermed ble de øvrige aksjonærene over en milliard kroner «rikere». Det store industriselskapet er plutselig gått fra å være en kjedelig til en sexy aksje, takket være Kjell Inge Røkke. Kursen for A-aksjene endte på det samme som Røkke ga til Bergesen, nemlig 107,50 kroner.

Analytikerne som følger Kværner og Aker Maritime er ikke helt enige om hva Røkke vil gjøre med kjøpet. Noen tror han ønsker å kjøpe opp hele Kværner, mens andre mener at han bare ønsker å smelte sammen olje/gass-delen i Kværner med Aker Maritime.

De er i alle fall enige om én ting: Røkke kommer ikke til å sitte som passiv aksjonær.

Røkke kjøper aksjer i Kværner på meget lave kurser. I 1997 kostet en aksje over 400 kroner, men de neste årene har vært vonde for aksjonærene. Bare siden nyttår er verdien av industrigiganten nesten halvert. Så kom Røkke-effekten. Det var i grevens tid. Kværner har de siste ukene forsøkt å hente inn 2,5 milliarder kroner i fersk kapital. Garantistene i emisjonen, med milliærder Kristian Siem i spissen, så en stund ut til å måtte betale mesteparten av beløpet selv. Men med de siste dagenes kursoppgang vil emisjonen bli mer enn fulltegnet.

Takk til Bergesen

Det var Bergesen-rederiet som muliggjorde Røkkes oppsiktsvekkende entré i Kværner. Etter lenge å ha signalisert at deres langvarige forhold til Kværner nærmet seg slutten, tok administrerende direktør Svein Erik Amundsen i går skrittet fullt ut og solgte rubbel og bit til Røkke. Prislappen for aksjer og tegningsrettigheter ble satt til ca. 1,1 milliarder kroner.

- Ettertida vil vise at timingen for å selge nå er dårlig. Vi føler at vi har gjort 80- 85 prosent av snuperasjonen i Kværner.

Vi har solgt over tretti ulike virksomheter det siste halvannet året. Nå gjenstår det bare å selge en håndfull. I tillegg har vi god framgang i virksomhetene som vi har beholdt, sier Almskog, forundret over at Bergesen valgte å selge nå.

Hvilke andre investorer som har satset stort i forbindelse med kapitalutvidelsen i Kværner blir først kjent om noen dager. Siem Industries har garantert for 950 millioner kroner i forbindelse med emisjonen, Folketrygdfondet og Storebrand for 320 millioner hver, mens Odin-fondene har stått som garantist for 175 millioner kroner. I hvor stor grad disse selskapene også har handlet aksjer, er usikkert.

SUPERFLY: I går måtte Røkke låne et av kameraten Petter Sundts Cessna Citation-fly..