SATSER PÅ TANK: Kjell Inge Røkke bestiller fire nye tankskip på «billigsalg». Foto: Finansavisen
SATSER PÅ TANK: Kjell Inge Røkke bestiller fire nye tankskip på «billigsalg». Foto: FinansavisenVis mer

Røkke investerer 2,7 mrd. i digre tankskip

Ocean Yield, det skipseiende selskapet til Kjell Inge Røkke, utnytter historisk lave priser og tar flåten til et nytt nivå.

(Hegnar.no) Ocean Yield der Kjell Inge Røkkes Aker Capital er hovedeier, har investert i fire store råoljetankskip av typen VLCC - Very Large Crude Carrier.

Fra før har selskapet investert i fire råoljetankskip av typen Suezmax, der tre av disse er nybygg som skal leies videre til tankrederiet Nordic American Tankers.

VLCCene går rett inn på 15 år lange charteravtaler med selskaper eid av greske Okeanis Martine Holdings AS.

Skipene er så leid videre til et stort industrikonglomerat for en periode på fem år.

Bruttoprisen for skipene er 83,75 millioner dollar, noe som tilsvarer en total kjøpesum på 335 millioner dollar eller i underkant av 2,7 milliarder kroner.

Etter en selgerkreditt på 9,5 millioner dollar er netto kjøpspris på 74,25 millioner dollar pr skip.

Skipene bygges ved verftet Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea og har ventet levering i løpet av andre og tredje kvartal 2019. Okeanis Marine Holdings har opsjoner på å kjøpe skipene på visse tidspunkt gjennom leieperioden.

Første mulighet kommer etter syv år.

- Vi er fornøyde med å utvide relasjonen med Okeanis Marine Holdings med investeringen i fire moderne VLCCer med langsiktige bareboat charter-avtaler og fem års videreleieavtaler til shipping-divisjonen til et stort industrielt konglomerat. Investeringen er gjort til historisk lave skipsverdier og vil øke vår EBITDA-charter ordrereserve med rundt 16 prosent til 3,4 milliarder dollar, sier konsernsjef Lars Solbakken i Ocean Yield.

Rett før nyttår annonserte selskapet at det var i forhandlinger om å investere i moderne fartøy med langsiktige charteravtaler.

Fokus på tankmarkedet

Ved presentasjonen av rapporten for 2. kvartal i fjor, sa Ocean Yield-sjefen at segmentet for frakt av råolje var noe selskapet hadde økt fokus på selv om tankratene var under press.

- Vi ser mer på tankskip enn vi har gjort tidligere, sa Solbakken.

I juni hadde selskapet nettopp kjøpt sitt første tankskip for frakt av råolje, en Suezmax som skulle leies videre til nettopp Okeanis Marine Holdings.

– Vi er åpne for investeringer både i crude, kjemikalie og produkttank. VLCC-er kan også bli interessant for oss, men denne typen investeringer er veldig avhengig av vår motpart, sa han til Finansavisen i juni da kjøpet av Suezmaxen ble annonsert.

Ocean Yield har nå en flåte på 44 fartøy, inkludert nybygg, innenfor frakt av råolje, gass, biler og containere, samt flere offshorefartøy, og ett flytende oljeproduksjonsskip.

Selskapet har økt utbyttet til aksjonærene i 16 kvartaler på rad. Torsdag kommer rapporten for fjorårets fjerde kvartal.

Flere økonominyheter:
-Kjøp disse åtte aksjene
Instabank snur minus til pluss
Ser soloppgang for børstaper