Røkke-koden

Hvem er tøffest i trynet her?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FREDAG FIKK Erik Poppe Amanda-prisen for filmen «Hawaii, Oslo», vel fortjent. Den har vært en suksess både blant publikum og kritikere, men sees likevel neppe av like mange som stjerneregissørens nye verk. Hver kveld, umiddelbart før og etter TV 2-nyhetene, vises Poppes siste reklamefilm. «Nøtteknekker» er en treminutters rockevideo og Norges første reklamefilmmusikal. Profesjonelle sangere og dansere tumler rundt i verkstedhaller og på ingeniørkontorer, der de som kremen av norsk arbeidskraft klør seg i hodet, samler krefter og løser et vanskelig problem. I gnistregnet fra sveisemaskinene synger de: «Speil, speil på veggen der, si meg hvem er tøffest i trynet her?»

DET ER effektivt, det er sjarmerende og ikke minst smart: Reklamen er for Aker, som dermed melder seg på både i hundreårsmarkeringen og i valgkampen, og tiltrekker seg massiv oppmerksomhet midt under Hydros store jubileum, som for tida feires med rockekonserter og fotoutstillinger. «Nøtteknekker» er en appellerende musikkvideo, fengende nok til at mange vil laste ned musikken som ringelyd på mobilen, slik Akers hjemmeside gir tilbud om. Aker, Kværner og Kjell Inge Røkke har tatt i bruk moderne kulturkommunikasjon.

FORMSPRÅKET i filmen er sterkt beslektet med danske Lars von Triers sjangeroverskridende musikal «Dancer in the dark», der Björk og Catherine Deneuve var fattige fabrikkjenter. De danset til takten av maskindur og i lyset fra skjærebrennere. Arbeidets åk og monotone rytme fikk ny klang med bass og trommer. I «Nøtteknekker» lyser plasthjelmen som en kongekrone. Det er en hyllest til industriarbeideren, og til myten om industriarbeideren. Poppe skaper et lite Aker-univers på tre minutter, der alle er «mennesker med kunnskap og kløkt, humør og engasjement», slik det står på prosjektets hjemmeside. Og som en tilleggsopplysning: «De mannlige danserne måtte IKKE være av den feminine typen.»

FOR SELV OM filmen viser industriarbeidere av begge kjønn og i flere aldrer, er dette en hyllest til mannen i hjelm. Han som bygger Norge. Fotografen Anton Corbijn, som ble engasjert av Hydro for å portrettere Hydro-folket, har vist dem påfallende likt slik Poppe viser Aker-menneskene: I arbeidstøy, på vei ut i felten, med hjelm. Det er de ekte menneskene - selv om noen av dem de facto er skuespillere - som synliggjør hvor rare politikerne så ut på bildene for noen uker siden, da de prøvde å opptre naturlige i hjelm fra Union papirfabrikk.

KJELL INGE Røkke sa nylig på Dagsrevyen at han ikke vet hva han skal stemme i år. Han er altså åpen for kurtise. Samtidig sender Aker ut brev til alle politikere, der de oppfordrer dem til å vise den gode siden av norsk industri og «være med og knekke nøtter». Smarteste trekk hittil i valgkampen.