HAIKET MED RØKKE: Bjørn Dæhlie og Erling Jevne fikk være med Kjell Inge Røkkes privatfly til Japan i 1998. Røkkes selskap Aker eier i dag tre privatfly og ønsker nå å selge et av disse, en Cessna Citiation fra 2000 til en verdi av 25 millioner kroner. Arkivfoto: SCANPIX
HAIKET MED RØKKE: Bjørn Dæhlie og Erling Jevne fikk være med Kjell Inge Røkkes privatfly til Japan i 1998. Røkkes selskap Aker eier i dag tre privatfly og ønsker nå å selge et av disse, en Cessna Citiation fra 2000 til en verdi av 25 millioner kroner. Arkivfoto: SCANPIXVis mer

Røkke og Mæle sliter med å selge privatflyene

17 norske privatfly og helikoptre til salgs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Finanskrisa gjør seg gjeldende for noen av Norges rikeste forretningsmenn.

Kjell Inge Røkke, investorene Ole Mæle og Alfred Ydstebø og Block Watne-eier Lars Nilsen har alle tilgang til et eller flere privatfly gjennom sine selskaper.

Nå ønsker de å kvitte seg med disse flyene uten å lykkes, skriver Dagens Næringsliv.

Bolig- og fritidsboligmarkedet er kjøpernes arena om dagen, med altfor mange objekter og sterkt reduserte priser. Det samme gjelder  privatflymarkedet som har stoppet helt opp.

Vil selge unna
17 norskregistrete fly og helikoptre ligger ute for salg akkurat nå, ifølge DNs opptelling.

Dette utgjør bare en liten del av alle de privateide luftfartøyene eierne nå ønsker å bli kvitt på det internasjonale markedet.

Disse fartøyene har en verdi på 25-115 millioner kroner hver. Men kjøperne kan se langt etter de investerte pengene.

- Det kommer flere og flere fly til salgs hver eneste dag. Hvis noen spør meg hva et fly koster, så kan jeg ikke svare. Det dukker ikke opp et eneste bud, sier Tor Bratli, administrerende direktør i Sundt Air, som leaser ut rikingflyene, til DN.

Sundli tror markedskollapsen har flere årsaker.

I en turbulent økonomisk verdenssituasjon, er bedriftslederne i større børsnoterte selskap opptatt av å bevare et godt forhold til sine aksjonærer, ifølge ham.

- Aksjonærene i børsnoterte selskaper blir nok ikke veldig blide hvis det ligger ett eller flere privatfly i balansen. Det er liksom ikke tidspunktet for å eie et fly, kommenterer han til DN.

Også leasingmarkedet for fly har stagnert. Sundt Air har den siste måneden vært nødt til å permittere 25 av selskapets 130 ansatte.

FLØY VENNER OG FAMILIEN TIL RIVIERAEN: I anledning sin 50-års dag, fløy kleskongen Ole Mæle sine nærmeste til den franske rivieraen tidligere i år. Nå ønsker han å bli kvitt firmaflyet.  Foto: HENNING LILLEGÅRD
FLØY VENNER OG FAMILIEN TIL RIVIERAEN: I anledning sin 50-års dag, fløy kleskongen Ole Mæle sine nærmeste til den franske rivieraen tidligere i år. Nå ønsker han å bli kvitt firmaflyet. Foto: HENNING LILLEGÅRD Vis mer